13.12.2010

FANA-JAKKE

Håndstrikkete klær er noe av det fineste jeg vet! Jeg elsker Fana-jakken min - som jeg har strikket helt selv. *Arne og Carlos- go home!:) Siden jeg bor i Fana synes jeg selvfølgelig dette mønsteret er det vakreste av alle de tradisjonelle strikkemønstrene.

Jakken/koften/trøyen *kjært barn har mange navn - er strikket etter et mønster fra 70-tallet - skal si klærne var smal i snittet den gang da, måtte opp 2 størrelser for at jakken skulle være behagelig på. Grunnen til at jeg valgte dette mønsteret er at jeg liker den firkantede halsen bedre enn den runde, og at knappestolpen er mer overlappet på denne enn på andre modeller. Jepp, det var alt fra denne kanten, er tilbake i morgen - forhåpentligvis med glimt fra et julepyntet kjøkken. See U!

15 kommentarer:

liven sa...

Så fin denne jakken din er Lisbeth!! Og nydelig med denne stolpen!
Er jo selv gammel fanabuer så......

Ønsker deg en koselig førjulsuke :o)

Blått til lyst sa...

Helt nydelig jakke, enig i alle betraktningene dine. I tillegg var tilpasningen av ermene lekkert gjort.
Nå så du igrunnen veldig smal i ut selv. Her må innrømmes at jeg ikke er så smal som jeg var, og jeg skal si jeg gikk 5 på da jeg hostet fram et mønster fra -70-tallet. Vi var rett og slett ekstremt tynne den gangen, og klærne var trange.
Takk for titten av jakke, kjente det rykke i strikkefingrene *s*

Elins Strikkeri sa...

Nydelig jakke du har strikka deg!! Og ja fanamønsteret er flott, ha ein fin dag:))

Unknown sa...

Kjempelekker, nydelig møsnter og flotte farger:))

Ønsker deg en fin Lucia-dag.

Sköna o Gröna Ting sa...

Tjingeling i julstugan!

TÄVLING hos mig, var med du oxå!
Julkramar ifrån mig...
Marianne

Seascape sa...

Helt enig med deg Fana jakken er den fineste. Men så er jeg en gammel Fana stril :-)) Her i huset er det i alle fall 2 stk fana jakker som er ofte i bruk. Har eller gjemt på fana jakkene til mine barn i fra de var små. Ja til og med de store nissene jeg har laget har fana jakken på. HI HI.
Ha en riktig fin 13 Desember

KKvinneblogger sa...

Nydelig kofte! Jeg syns også dette mønsteret er et av de fineste tradisjonelle, norske koftemønstrene. Skulle gjerne ha strikket meg en, men har aldri våget meg på et så stort strikkearbeid.

Linecas have sa...

Sukk! Eia den som kunne strikke. Jaja men skal vel ikke kunne alt.
Lekker blåfarge så frisk. Ser ordentlig varm og god ut også. Nydelig håndarbeide.:)
Line-Cathrin

Guttemamma sa...

Har alltid elsket kofter og fanakoften er virkelig en av de fineste!! Så heldig du er som har dette praktplagget!!
Hilsen fra Anette♥

Mitt hvite hus sa...

Nydelige fanakofte du har... og fargen var herlig...

jeg er innflytter , men liker fanakoften veldig godt..

Nyt kvelden..

klememr 09))

Jannicke sa...

olala! En nydelig fanakofte!! Og fargen var også flott!!!
Klem J.

Unknown sa...

nice to see that all, its great, big hugh Kathrin

lillpastill sa...

Slike er så fine, jeg bor også i fana, så vi MÅ jo nesten ha slike vi to! :)

Har hatt mange i min barndom, men tviler på at jeg kommer i noen av dem nå, tror jeg må ønske meg en ny jeg rett og slett.. Koselig er bare forbokstaven.. Men så flink du er som har strikket den selv da!!

knitnetty sa...

Denne jakken har jeg sett på mange ganger nå. Den er rett og slett veldig vakker :) Får jeg lov å spørre om hvilket garn og farger du har brukt?

Villblomsten sa...

Nydelig jakke :-)
Fana-mønsteret kjenner jeg godt , men din hadde :
Flotte farger og flott fasong med den halsen :-)