16.02.2008

PÅSKEN KOMMER TIDLIG

Når jeg så har meldt meg inn i" De påske-elskende tuppene klubben" har jeg på sett og vis forpliktet meg til å bidra med litt påskestæsj " done by me"! Ikke det at man behøver å lage påsketing for å være med, men har da lyst å bidra med noe.
Har stemplet og laget kort i noen år. Kurs og stempeltreff har det blitt, og nye produkter er blitt testet ut. Det beste som hendte meg var da jeg oppdaget Distress stempelputene. Da var det jevnt over slutt med å farge papir med te. Slutt på søl og gris og teen ble brukt til det jeg liker best, å drikke den.
Brenning av papir for å få svidde kanter er også en saga blott.
For , her må dere følge med jenter, Distress ink finnes i i fantastisk mange flotte farger, ønsker man tefarge så finnes den, og ønsker man å forandre et splitt nytt bilde til å se 100 år gammelt kjøper man fargen vintage.JA, den kan brukes på fotopapir, jippi!Her kommer et lite kurs i hvordan sverte kanter og simsalabim er det blitt et påskeegg. Fotograf på dette bildet er min datter på 10 år, ikke verst hva? Bruk en liten svamp,( klipp av et hjørnet av en vanlig kjøkkensvamp). Dytt svampen ned i stempelputen. Begynn alltid med å dra svampen på et ark utenfor papiret du skal sverte, fortsett så inn på arket du skal sverte. Slik får du en myk naturlig kant.Riv til et pyntepapir, avis eller skriv ut et bakgrunnsark fra nettet. Svert kantene på samme vis. Jeg liker å stemple små border langs kantene for å myke opp rammen om motivet. Bruk dobbelsidig teip, fest pyntepapir til kartong(som heter panel på stempelspråket) så selve motivet tilslutt.
Swirler får man aldri nok av i kortlagingsbransjen. Disse er mine favoritter. De er såkalte Clear stamps som fester av seg selv til en akrylblokk. Forskjellige nydelige swirler som er utrolig lekre også helt alene på et kort. Fordelen med clearstamps er at man ser hvor man stempler og kan treffe nøyaktig der man ønsker motivet.
Ser dere swirlen og effekten den gir? Den binder de tre lagene med ark sammen slik at det ser ut som de alltid har tilhørt hverandre.
Egget er først kledd med aluminiumsfolie fordi jeg ønsket at egget skulle passe til fattigmannsølv, deretter festes motivet med dobbelsidig teip, pynt med fjær og blonder som også festes med dobbelsidig teip. Enkelt og greit og ikke noe vanskelig. Hva synes dere?
English. The photos show how I made this Easter decoration. Its easy to do as long as you have the "Distress ink". It creates an aged look on papers, photos and more.


28 kommentarer:

♥ H@rmoni ♥ sa...

Kjempeflott! Det ble jo skikkelig "old look" med dette utstyret! Dette var jo kjempekoselig påskepynt og ekstra gøy er det jo å ha noe hjemmelaget! Ha en flott helg! :O)

Merete sa...

Nydeleg påskeegg du har laga!! verkeleg flott med det gamle bildet, avispapiret, fjørene m.m ønsker deg ei flott helg!!

liven sa...

Åh....det ble jo så fint. Du er nå jammen grei som driver med undervisning her inne også!!
Ha en fin helg:)

Elzie sa...

Vilka fina saker du gjort. Ha en riktigt skön helg. Själv har jag mest jobb *s*.
Kram Elzie

Ann-Catrin sa...

Hallå!!
Tack gulliga du för fin kommentar inne hos mig... vad glad jag blev... för nu hittade jag ju till dig... så fantastiskt vackert du har.. tror jag knappt sett något finare.. hoppas det är ok att jag länkar dig på studs... för hit vill jag tillbaka!!
Kram A-C

Dorthe ♥ sa...

Vilka underbara kort det går att göra! Måste nog testa det. Tack för dina tips!

Klem fra
Dorthe

Christinas låvebutikk sa...

Hei! Så fint påske egg! Rå lekkert. Ha en fin lørdags kveld!:0)

Anonym sa...

for ett nydelig hjem du har,eneste som mangler er en harley davidson parkert på den solfyllte terrasen
din

Cathrine sa...

Fant deg via via,kjempefin blogg du har.Så legger igjen et lite spor av meg her og legger deg til på min bloggliste.Håper det går greit. Nydelig påske egg du har laget også.

Garden Angel sa...

Hei Lisbeth!
Så morsomt at du lærer bort det du lager! Du er kjempeflink og det er kjempefint å ta med seg noen gode råd og tips på veien! Supert!!!

Flott påskeegg!
Ønsker deg og dine en fortsatt god helg!
Klem fra meg(",)

Hulda sa...

Utrolig flott, sier jeg bare! :) Jeg har i det siste blitt kjempeinteressert i kortlaging, og scrap, det er utrolig så mange fine hjelpemidler det finnes!

Bestefars Verksted. sa...

Hva den damen kan......du er rå ! Og tusen takk for at du lærer bort triksene dine,til oss som er helt grønne....sånne som jeg ! Har kjøpt egg idag,men tror du jeg finner noen sider med sånn vakker,gammel skrift....neida...så der stopper det opp,jeg vil jo gjerne ha sånn,er jo sååååå glad i den ! Har du tips om noe på nettet,jeg er jo fremdeles helt grønn.......hihihiii. Kos deg,og ha en flott søndag :)

Linda sa...

Hei Lisbeth!Utrolig morro når du viser ting slik.Får lyst til å løpe å handle inn å starte med en gang,men det er jo søndag.Har du tips om hvor en finnergameldagse bilder og skrift på nett?
Takk for alle gode ideer å hente hos deg.Ha en flott søndag!
Hilsen Linda :))

Silkeline sa...

Du har en aldeles nydelig blogg Lisbeth!! Her inne hos deg er det bøttevis med herlig inspirasjon, og så snilt av deg å dele villig vekk av dine ideer:) Nydelige bilder tar du også.....jeg liker meg godt her inne hos deg:):) Vakkert påskeegg du har laget! Det gjør seg med distressed ink ja, alt får et herlig slør av svunnede tider og romantikk. Akkurat sånn vi liker, ikke sant...?:)
Ha enn fin søndag. Her i huset skal det feires 18 årsdag for Snuppa i dag:)

Nina i Paradiset sa...

Helt nyyydelig!
Hvor har du fått tak i de flotte "swirlene"???

Anonym sa...

Vad fina saker du har gjort:-)
Kanske skulle man våga testa detta.
Tack för tipset:-)
Kram//Eva

Anonym sa...

Først må jeg få si at du har en nydelig blogg.
Påske egget ble kjempefint...
Takk for gode tips og inspirasjon.

klemz Katy.

Minnelita sa...

Kjempefint. Utrolige påskeegg altså. Blir noe annet det her. Må ut å kjøpe sånne stempelputer ser jeg. God Kveld ;D

Tonje sa...

wow så flott det egget ditt ble...og for noen flotte teknikker du har funnet frem til,dette var nytt for meg..må prøve dette sener,er det mulig å kjøpe disse produktene hos Panduro??

Karna sa...

Så flott det ble, jeg har også meldt meg på, og må få fingeren ut og lage noe....skal jo sendes innen 28, og dagene går fort.

Sååååå fin den hattesken var, fantastisk flott funn, der var du heldig!

Ha en fin uke!

Lemi sa...

d ble jo nydelig!! takk for besøket, prosjektet mitt avsløres når d e ferdig og sendt i posten t mottakeren...

klem

Anonym sa...

Sååå lekkert!! Er det greit om jeg stjeler det øvsrste bildet og forteller at du har lagt ut tutorial på bloggen din? Slik at alle de andre Påske elskende tuppene får det med seg? Fy for et bra navn du kom på! Jeg erklærer det herved for det offisielle fornorskede navnet!! ;-)

Mia sa...

Du Lisbeth, det påske egget ditt er det flotteste påske egg jeg noensinne har sett! Virkelig flott. Påsken er min favoritthøytid, men jeg har alltid problemer med disse kjøpe påske eggene... så jeg ender opp med å feire påske uten egg (vel, jeg har jo egg nok da... fra mine høner...hihiii) Du burde sette igang med produksjon og salg av disse, jeg er sikker på at de hadde vært populære.

Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min ang. kjøkkenhåndkler, og for koselig tilbud. Jeg sier jo ikke akkurat nei til blåhvite slike, så hvis du vil kjøpe til meg hadde jeg vær såååå glad. Men hvordan gjør vi det, kan jeg maile deg?

Anonym sa...

Heeelt nydelig, du er virkelig kreativ og flink...! Swirl var virkelig prikken over i'en, lekkert ble det :) Synnøve

Pulsatilla sa...

Å så flott! Men nå våger jeg ikke la meg rive med mer - i går endte jeg opp med å bestille en bok om hekling etter en bloggrunde. Jeg vil også lage bestemorruter. Men først må jeg lære å hekle. Det blir vel det samme med dette - best å begynne med et ferdig kit fra Panduro?
Ha en strålende uke!

Mita`s hjørne sa...

De påskeeggene du har laget er jo utrolig nydelige da... men du - er litt grønn her - swirler... er det noe ala stempel...??? eller er jeg helt på jordet...
Det er jo så koselig av deg å dele med oss, malekurs og dekorering...
Tusen takk...

Ha en koselig kveld...

tindra lite mera sa...

Hej! Kul att hönan Agda fick dig att le...kanske till nästa påsk blir det hönor till försäljning:)måste producera lite flera! Väldigt fint du skrev till mig och underbar sida du har,så nu är du tillagd på min sida.
Kram Katarina

LIVS LYST sa...

Hei. Hvor kjøper man slik vintage-sverte tro???
(Slik at bildene ser gamle ut...)

Hilsen Ljo :O)