08.03.2009

SPRING CLEANING


Se, jeg har tørket tøy ute på snoren for første gang i år, hvilken fantastisk følelse det gir !

Denne uken har jeg hatt vinterferie og vi har hatt gjester hele uken, men jeg har likevel fått gjort unna en del som stod på listen. Nye/gamle gardiner er blitt vasket og hengt opp.

1700-talls gardinene sydde jeg lenge før jeg begynte å blogge, men jeg ble aldri helt fortrolig med de fordi jeg sydde på smale sløyfebånd og de gjorde at gardinene så så " snippete" ut. Dermed bestemte jeg meg for å sy på bredere bånd i samme stoff som gardinen, men de ble liggende ... dere vet, vaske, stryke, sprette opp = ork . Nå er det gjort, hurra for meg :o)

Fordi jeg ville at gardinene skulle se litt nonchalant ut broderte jeg 1 monogram som er midtstilt på den ene , mens den andre fikk 2 monogrammer.


De ble tilfeldig plassert på siden, ikke tilfeldig , men det skal se slik ut ;O) Da er de lik, men samtidig ulik, hvilket gjør de mer sjarmerende og ikke så "stylet" at de blir kjedelig. Ja ja, var nå meningen ihvertfall å oppnå en slik effekt....

Bortsett fra å sy har jeg skurt vinteren ut døren.

Vel er Durance vakre vaskemidler å se til og grei til sitt bruk, men her i huset må sterkere midler taes i bruk. Jo nærmere lut jo bedre !

Nøyer meg med grønnsåpe og salmiakk da, men det er det minste krav altså.

Husker dere den fine lysestaken fra Isabella Smith? Nå er den utskrevet fra sykehuset. Etter et stygt fall knakk den armen (ikke spør, enten var det barn eller hund eller begge deler inn i bildet..) og måtte loddes eller sveises ,... whatever.... Nå er den hel igjen og jeg kan fryde meg over synet av den skjønne fuglen med utbredte vinger.



Jo, altså..Ektorpen som vi tvang inn i TVstuen var jo ikke ny da, den stod her inne før. Nå har sofaen som stod nede fått komme opp. Det er jo den som hører til bordet og stolen.


Egentlig ikke veldig glad i å ommøblere, kan godt flytte rundt på en stol og noen blomster, sånn småplukk, men de store møblene kan få stå i ro for meg. Det blir så mye rot av å flytte rundt på møbler. Nå er jo saken også den at det har vært mye ufrivillig ommøblering her pga oppussing, da har jeg måtte plassere møbler her og der i et forsøk på å få plass til alt , blir så trøtt av rot! Nå satser jeg på at det blir stående i ro en stund :o)

Ha det godt , jeg skal ut på bloggerunde og hilse på alle som har lagt igjen en hilsen her inne i uken som har gått . Gleder meg. Ønsker alle som kikker innom bloggen fin ny uke.

English. Spring cleaning,.... when it is done it is such a lovely feeling.

56 kommentarer:

Linda sa...

Hei Lisbeth!Åååå,så herlig å lyst hos deg.Her har jeg latt huset skure å gått ut i nyyydelig vårvær.
God søndag og gratulerer med dagen.
Klem Linda :))

silje-sin sa...

Ja, nå var det virkelig rent og pent hos deg! (det ser det jo ut som det alltid er da:)) Nydelige gardiner. Du er virkelig flink på symaskinen! Jeg ønsker deg en flott søndagskveld! Her skinner sola nå, deilig:) klem fra silje.

Fjordheim sa...

Å ja, det er herlig å kunne tørke klær ute, Gleder meg til det,
flotte gardiner du har laget deg.
Og den stua di er jo bare herlig. Så lys og delikat.
Må snart sette igang med litt vårvask her også. Men jeg må helst ha litt sol, eller i hvertfall ha det litt varmere for å ha storrengjøring.
Godt å kunne ha ut ting til lufting, Og det nytter ikke når det enter er mange kuldegrader eller snør.
Ønsker deg ei flot uke :)

ANETTESHUS.COM sa...

Ååå, så nydelige bilder fra din vakre stue, Lisbeth!! Så lyst og lekkert! Gardinene med monogram var kjempe-fine!!

Ha en fin søndag! Her laver snøen ned, så å henge ut vask er uaktuelt! Men våren kommer vel snart til Østlandet også;)

Klem Anette:)

Ingrid sa...

Hei! Så fint det er hos deg!!! Og så utrolig deilig å kunne tørke klær ute! Det er noe jeg ser veldig fram til når våren kommer skikkelig. Her er det mye snø ennå..
God søndag!

Maliva`s verden sa...

Oh så vakkert hjem du har....du er en kvinne med god smak skjønner jeg....Oh nydelig gardiner du har sydd...Flink du:O)Klem fra Maliva

Elzie sa...

Vad fint du har gjort det. Jo, ibland blir man bara trött när det man sytt inte blir som man tänkt sig. då blir det gärna liggande.
Hoppas du har en bra söndag.
Kram Elzie

Anita sa...

Sååå vårlig å fint! Her har også våren kommet bittelitt nå, etter at det ahr snødd i to dager:0} Nå skinner solen inn her og det er bare sååååå fint! Grønnsåpe og salmiakk er det som brukes her også, har folk som vasker jeg da, men setter alltid fram langkost og grønnsåpe og salmiakk! Lukter så rent å godt når de har vært her:0) Luksus! Du får kose deg masse! Nå skal visst lillemor sitte i fanget, og se Drømmehagen:}

Rådyrveien sa...

Heldige du som kan tørke tøy ute! Her er det fortsatt 1 m snø på terassen så å sette ut tøyet blir nok vanskelig..Hehe! Gleder meg til det blir min tur.
Nyedelige gardiner du har laget! Koselig med monogram.
Ha en fortsatt fin søndag!

Garden Angel sa...

Alltid like koselig hos deg Lisbeth!
Lyst og fagert, som våren selv;)

Det er sååå deilig når man kan henge tøyet ut litt, og for en nydelig duft som det blir i tøyet etterpå!!!!
Mmmmmm......herlig!

Har sett litt på bilder fra arkivet mitt ifjor, på denne tiden.
Der fant jeg faktisk blåveis i mars!
Buhuuu.....men i år er de godt gjemt under en meter snø!

Da er det deilig å titte innom bloggen din, å få litt vårlig inspirasjon!
Tusen takk!
Ha en deilig ny uke kjære Lisbeth!
Tusen takk for alt du deler med oss:)
Stort smil og god klem fra meg(",)

linn kr/sykepleier sa...

For en fabelaktig flott stue du har. Stilige gardiner har du og. Er slike vanskelige å sy eller? Kunne tenkt meg å lage slike. Har symaskin, men har jo knapt brukt den på tøy. :D

Jenny Oak Fae sa...

Ååh... så vackra bilder du visar Lisbeth!

: )

Härligt att kunna hänga tvätten på tork utomhus..!

KRAM, Jenny

<3

♥ Fyra årstider sa...

Vilket fantastiskt fint hem du har.
Kram Lotta

Mitt hvite hus sa...

Så deilig å henge vasken ut..herlig lukt når du tar den inn igjenO=)

Ja er det ikke deilig med renvasket hus.. Gardinene dine er så nydelige. Ser alle de vakre monogrammene du har rundt omkring. Du er så flink og effektiv..sukkO=)

Nyt søndagen Klem Kesrtin

Lena sa...

Herlige bilder fra deg, ser så lekkert ut alltid:) Er så glad i bloggen din, den er en fryd å lese og se!! Ha en flott kveld...

Anja-Elin ♥ Vakre augeblikk sa...

Så herlige bilder, Lisbeth! :) Gardinene dine var kjempe lekre! :) Du er så flink å brodere! :) Passa kjempegodt inn :) Her har det faktisk vert litt vårvær inni mellom alt regnet og haglet i dag :) Nokre glimt av blå himmel vertfall og litt sol :)

Ønsker deg ein fin søndagskveld :) Godklem

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Otroligt fina bilder!!

Kan titta på dom..om och om igen.

Kram
~ ♥ Irene ♥~

Kreoline sa...

Dette så delikat og deilig ut, nydelig og lyst, riktig vårlig og sommerlig. Du gav meg nå inspirasjon til å begynne, men har bestemt meg for å vente til etter påske. Nydelige gardiner og broderier. Ha en fin uke, kos deg, klem fra meg.

M.E.V. foto sa...

Når jeg kan henge ut klær på snora, da er det vår;)
Lyst og vårlig hos deg. Nydelig!

Kari Anne sa...

Må bare få lov å si at jeg er mørkegrønn av misunnlese!
Her hos meg har det kommet snø og regn om hverandre i dag. Gleder meg enormt til våren.

Takk for titten i bloggen din. Du har så mange fine bilder!

Søndagshilsen Kari Anne

Ida sa...

Herlige bilder! Nesten litt sommer over det første... har du sett solen idag??? hvor var jeg da???

Get the point med gardinene - min liftgardin har fremdeles grillspyd som avstiver enda jeg har de ordentlige pinnene klare! Må gjennom runden først med å sprette opp, stryke.. osv osv ... og det skjer kanskje sånn ca.. om leeeeenge! :)

Ha en fin uke! klem

Tulipa sa...

Vilken vacker syn med tvätten i vinden! Där skulle man gått under och dragit med handen genom lakanen!!

Då doftar huset gott och vårfräscht nu!!!

Underbart!

Kram mariette

Anonym sa...

Nei dra mæ no baklengs.. du har det så nydelig hjemme hos deg at jeg blir grønn av misunnelse.. de gardinene ble perfekt.. tilfeldig eller ikke.. og grønnsåpa og salmiakk er det eneste som duger!!
(her nede har de brunsåpe og det lukter ikke så godt)Ommøblering.. joda forandring fryder sa kjærringa.. men jeg liker nå best når de står i still:o))

Kos dæ du og takk for kommentaren hos meg.. maurmiddel kan jeg ikke bruke pga av bikkja;( jeg har laget lokkedåser av syltetøy og masse vann i høye glass de ikke kommer ut av.. og der drukner de!!! Æ e litt morderisk akkurat nå:o)) (gliser)....

Monicas sa...

nesten så æ kjenne grønnsåplukta....hihi..ja, unge frk sjøl har nån få daga fri, å da har æ planlagt skifting av gardina..te lyse..nesten så æ gleda mæ te det...innmari koselig her inne...å du; klea på snora...misunne dæ det..her må æ grønn i snø te mett på knean førr å finn snora....men våren kommer hit den og.....litt seinar,.

lovefriidrott sa...

LISBETH!!!!!
Du har så fint, jag vet har sagt det nu några ggr men så är det.
Gardinerna är gudomligt fina
Ha d gott vännen
Kram Sari

Viola sa...

Oj oj Lisbeth, så fint du har hemma hos dig, dina möbler helt underbara och gardinerna som du gjort så vackra, så mycket fint man får njuta utav hos dig idag, och jag ser blå himmel, vet inte hur länge sedan det är, en vecka tror jag, här har det snöat idag, ska visst aldrig bli riktig vår, ha en bra vecka min vän, klem

Livy sa...

Er sååå deilig å henge tøyet ut! Den herlige lukten den blir i tøyet!

Kjempefint du har gjort det, og de nydelige gardinene du har hengt opp - Lekkert!

Ønsker deg en fin start på den nye uken! Klem fra Livy

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fina gardiner! Det ser härligt "spontana" ut. :-)

My home is my Castle sa...

Herlig mev vårvask :)) Få ut vinteren...
Den sofaen din var skikkelig flott.. Me like ;)

Ha en fin uke
Klem,Kari

Unknown sa...

Que de jolies choses ici...
Bonne nuit. Co

Anitas hus sa...

Så deilig å henge tøy ute, her virker det foreløpig veeldig langt frem;) Ja ja, vi får vel litt vår snart vi også.
Likte gardinene dine veldig godt og sofaen din var knall fin, den har jeg siklet på før^^,)
Ha en fin uke Lisbeth!
Klem fra Anita:O)

Kjeruben sa...

Å så flotte gardiner du har fått deg!
Men ikkje skriv om rundvasking da Lisbeth... du stiller oss andre i så dårlig lys ser du ;-) Eg har tenkt å ente minst to mnd før eg setter i gang med slikt ;-)

MiaMaria sa...

Hej!

Toppen fina gardiner och monogrammen är ju så fina...och soffan är ju så söt...passar ju till bordet......vist är det kul att få ändra om med det man har...

HA´nu en bra vecka!
MiaMaria

Verandasol sa...

Heihei, så utrolig fint det er hjemme hos deg! Og deilig å få vasket ut vinteren ;) Likte godt gardinene, bra triks med monogrammene :) Takk for tips ang lamper, tror jeg skal prøve å styre unna halogen lamper nå ja, det er det i den som skal byttes ut, og pærene går heeele tiden... Men hvilken lampe det blir, det får vi se ;) Ha en flott start på uka!

Les Cotrions sa...

Your sunny home is fantastic! I can imagine the smell the cleaning scent!
Have a nice Sundays!
Big hugs
Vale

Landcharm sa...

Dette er jo til å få vårfornemmelser av. Også så mye pent å se på....

elisabeth sa...

Kjære søteste snilleste godeste du!!!!!
Tusen takk for mail, som er forsvunnet fordi vi klarte å slette hele administrator brukeren på den PC'en...dahhh. På vei å lete oppigjen mail, favoritter (iiiiik) og annet viktig. Her har jeg skulle gå systematisk igjennom mail å svare ordentlig og skikkelig, men tok litt mer på enn ønskelig, og når hver mail ble litt terapi, så gikk tiden så der, men en vakker dag så kommer det svar skal du se;)

Har snikblogget litt da, og lagt igjen noen sporadisk her og der...
Du er ikke glemt, og synes du har vist så masse fint, og Tv rommet er låååååvliiiiii:))
Billy skapene ble knallfin, og klesvask ute, ja det kan jeg bare drømme om både pga været og mangel på vaskemaskin, men nå står det en ny i gangen, så vi får se i ettermiddag, nå må jeg slenge meg på soffan å pleie den syyyyyke influensa kroppen...stønn...

lavendel mio sa...

Helledusten ...her var det masse lekkert:))
Ser ut som du også har hoppet over våren og rett på sommeren:)
Ha en koselig uke,klem:))

Anonym sa...

Hallo Lisbeth,
Finally after a long time (big computer-problems) i am able to visit your blog. A lot to cath up with :) You've been working hard on the springcleaning !! And i adore your curtains, soooo beautiful !
Have a nice week. Janneke.

Anonym sa...

Hei Lisbeth!
Åååå så vårstemning jeg kom i nå. Du har de bare så utrolig flott. Men det har jeg sagt mange ganger før.
Og tusen takk for oppmuntring. Det var det jeg også kom frem til at ingen skal få lov til å bestemme hva jeg skal skrive på min blogg. Men regner med noen hysteriske anfall etter det siste innlegget mitt. Jaja, det får bare komme. Nå bryr jeg meg snart ikke lenger. De har bestemt seg for å legge meg for hat og det får jeg ikke gjort noe mer.
Kos deg videre i ditt nydelig hjem Lisbeth!
Klem fra meg!

Missfryd sa...

Herlig innlegg. Veldig flotte gardiner du har laget og mange fine detaljer.

Prinsesse Elin sa...

Hei på deg, snuppa
Jeg blir helt matt når jeg tenker på hvordan du har det. Ikke greit med en syk C. Jeg vet selv av erfaring av jeg blir både trett og bekymret når det er slik. Ikke noe drømme situasjon man ønsker å være i.
Prøv å få litt søvn. Alfa omega sier nå jeg. Spørs om det ikke blir du som sniffer på viskyen. ha ha ha ha ha ha snakk om skriveleif...
Hun hoster og du sover søtt så søtt...
Hadde det vært meg så hadde jeg ligget å tittet i doen dagen derpå så vi prøver ikke det der.
Brunt brennevin er no good.
Her har alle untatt jeg tatt kvelden. Begynner ikke før halv ti i morra men jobber da til 5. Det er noen fordeler og bakdeler med alt.
Jeg styrer mesteparten av aktivitetene som skjer på avdelingen i morra. Inn og ut, frukt inne eller ute osv. Ganske greit det også.
Onsdag har jeg fri. Det skal bli deilig det. Da skal jeg hoppe til køys etter at månestråle har dratt på skolen og lese interiørblader til jeg sover og våkner igjen etter et par timer full av inspirasjon å iver til å sette igang med enda et par hundre prosjekter. So long baby so long....nevnte jeg at det var lønnings dag på onsdag i tillegg??? he he

Liv Elin sa...

Kjempenydelige gardiner og stuebilder hos deg ! :)
Herlig å ha unnagjort vårrengjøringen alt da - flittige Lisbeth !:)

Nesten sånn at jeg kjenner grønnsåpelukta helt hit ! ;)

ha en flott dag i nuvasket stue !
klem fra meg i Husrom & Hjerterom

Bygatan sa...

Hej Lisbeth!

Tack för din snälla kommentar!
Åhh så fina gardiner du gjort!! Jag älskar röda monogram, men har inte lyckats hitta något gammalt lakan med det.
Jag kan inte brodera heller!

Jättefint vardagsrum har du också med så fina möbler!

Ha en bra dag, kram Lena

Villa Drømmeverden sa...

Så lyst og fint! Likte liftene dine veldig godt, spesielt de sløyfene. Tips til min gardin. Det beste som finnes er et nyvasket hjem!

Ha en fin uke:)

Lisbeth sa...

Hej!
Vad fint du har det hos dig, jag älskar gardinerna!!!! Måste få lite tid till slikt snart.
Våren ger inspiration, det droppar från taken när idag och snart snart skiner solen!
Ha en skön vecka!
Lsbeth

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket härligt vårfräscht inlägg!!! Jag kan rikigt känna sådadoften och måste nog ta tag i mitt hem med!

Du har det så vackert hemma, man blir avundsjuk! Och de där 170o-talsgardinerna du sydde, såååå snygga!!!

Mari.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh nu är jag alldeles yr i skallen av allt vackert du visat. Precis allt var så där underbart fint, gillar verkligen din stil.
Kram till dig
AnnaMaria

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Härligt att kunna hänga tvätten på tork utomhus..längtar
Så otroligt fina bilder....älskar att titta på dom små detaljerna....Kram Irene

Marie sa...

Så fina bilder, du har det så vackert! Massor av vackra detaljer och gardinerna är underbara!

Finns väl inget härligare än när man kan börja hänga ut sin tvätt!!!

Kram Marie

Anonym sa...

Så herlig blogg :D Mye inspirasjon!

Anonym sa...

Oh comme c'est joli !!! toute ce blanc, ça donne vraiment envie de voir le printemps s'installer dans les maisons. C'est magnifique.
Bonne journée. A bientôt

hvorfor ikke... sa...

Dåne, dåååååne for noen lekkre gardiner!!!!!! Veldig kult med plaseringen av monogrammene som du sier...har ikke ord jeg...sitter bare å kjenner lukta av grønnsåpe og salmiakk....kjenner det gjennom skjermen...dufter reint helt hit, Lisbeth! Det er foressten min "yndlingsblanding" også, både til rengjøring og til de fleste vanskelige flekker på tekstiler, da er blandingen 1dl grønnsåpe 1dl salmiakk på en sprayflaske, fylle opp med vann og spray på. Sprayflaska står alltid klar hos meg...men så får jo jeg sykkelolje på alle klær, da...men den blandingen tar det!

Tyra sa...

Hei, Lisbeth!!!
Så flotte de gardinene ble! Jeg har lyst på slike selv, men må nok få meg en symaskin og lære meg å bruke den før jeg ønsker meg for mye...;0)
Jeg har også vasket ut vinteren, og hjemme hos meg nærmer det seg påske, selv om jeg ikke har hengt ut tøyet ennå;0)) Har akkurat hatt besøk av en journalist som skal lage en reportasje om oss interiørbloggere, og da måtte det jo se sånn noenlunne ut...
Ha en fortsatt strålende dag!
Hilsen Cathrine

Mia sa...

Nydelige gardiner hos deg, Lisbeth! Du er virkelig en recer til å brodere, og det gir slikt et vakkert resultat. Jeg hadde helt sansen for "ulikheten" i gardinene! Nydelig er stuen din også, med eller uten Ektorp! Og tenk å kunne tørke tøy ute da... riktig nok har vi hatt vårlig vær idag, men jeg tviler på at noe hadde tørket ute i den kalde luften. Og imorgen skal det komme mer snø...huh!

Hønepøne har landet hos meg, med masse herligheter i reden sin! Tuuuusen takk, Lisbeth. Hønen er alldeles bedårende, og så absolutt en gullhøne for meg! Tenk alt det hun hadde med seg... du er ikke sann! En herlig glede var det å pakke opp alt sammen, og nå pryder hønepønen det siste innlegget mitt.

Huset på kollen sa...

Nydelige gardiner, rett og slett! Den lille lampen du har hengende i stuevinduet med gardin med M på, fattigmannssølvaktig, den var superfin - ønsker du å dele med meg hvor du har fått tak i den? Ha ellers en super helg fortsatt :)