15.03.2009

♥ MINE SKOLEPLANSJER ♥ Blåklokke

Her en dag svippet jeg innom en svensk blogger der jeg leste en så trivelig liten snutt om hennes forkjærlighet for alle typer bilder. Hun kunne slett ikke gå forbi et fint bilde, hjem bar det.
Men hengte hun de opp på veggen ? Nei, de ble stappet bak sjenker og skap. Jeg kan ikke huske hvem sin blogg det var, noen som vet? Jeg fikk meg iallefall en god latter.Ha ha ha, det var akkurat som å lese om meg selv. Ingen bilder på veggene, men gjett om de står bak dører, møbler og i boden , herregud de er overalt der det er plass til å skyve inn et bilde , unntatt på veggene.


Før hadde jeg en gardinstang på veggen både i stue og gangen som fungerte så greit til oppheng av bilder. Vitsen med gardinstangen er at den er festet i taklistene slik at jeg unngår de fryktelige spikerhullene i tapeten , her er bare til å skifte ut bilder og annet stæsj uten noe om og men. Hammer , spiker og skruer..bye bye. Slakterkroker og klemmer er mer ettertraktet hos meg. Gardinstengerne ble tatt ned da jeg tapetserte og siden har de stått bak en dør sammen med bildene. At det skal være et slikt tiltak å få saker på plass igjen er ubegripelig, de står jo bare bak en dør og irriterer skikkelig hver gang jeg skal støvsuge og vaske. Nå har jeg omsider tutlet meg til å få den ene på plass , skoleplansjene har stått lenge nok bak døren.

Jeg ser jo at mange har kjøpt og andre ønsker seg veldig skoleplansjer. Det som er litt synd er at de etterhvert er blitt overpriset, de er ikke så kostbare om en kan finne de på loppemarked, garasjesalg osv. Jeg har ikke mye mot bruktbutikker, men jeg er tross alt en forbruker og dermed blir jeg passe lunken når de kjøper opp alt som finnes for så å selge de ut til 4 dobbel pris. Så dere som ønsker dere en skoleplansje må surfe nettet sent og tidlig for å komme bruktbutikkene i forkjøpet, det er nemlig der skoleplansjene dukker opp , på Finn, Tradera, Qxl osv.

I forrige uke skaffet jeg meg enda en som jeg kjøpte ganske rimelig, selger ringte meg og sa at nå går de unna her, om du vil ha flere må du være om deg.... . Jeg har mange nok fra før så jeg nøyde meg med 3 nye, hi hi.

Enden på visen var i hvertfall at en nettbutikk kjøpte de resterende .... og det var maaaaange, blant annet omtrent hele bibelhistorien. Vel, det skal bli spennende å se hva nettbutikken selger de ut for, siden jeg vet førpris. :o))))))))

Bruktbutikkene surfer nettet hele veien og kjøper opp det som er. Selvfølgelig vil selger har mest mulig for sakene sine og dermed blir det til at samlinger blir solgt til butikker som melder sin interesse , spesielt nettbutikker, og ikke til private.

Lykken for meg er at jeg ikke er på jakt etter skoleplansjer fordi jeg har kommet bruktbutikkene i forkjøpet for lengst, jeg har plukket med meg skoleplansjer fra div. bruktmarkeder og betalt en 10 kroning for stk.

Nå forlanges det gjerne fra 500- 1000 kroner for de vakreste. For mange er det viktig at skoleplansjene er orginale og har fått den patina som gamle papirplansjer har, men hallooo !!!..., hvorfor kan ikke museene få disse kopiert opp og solgt, de hadde tjent penger, er det noe museene trenger så er det vel penger??!!!!....og for meg spiller det egentlig ikke noe rolle om en skoleplansje er gammel eller ny, fin på veggen er den uansett.


Bymuseet i Bergen er eier av over 1000 plansjer ! Men igjen, for alt jeg vet selger museene kopier, har ikke peiling, ....om ikke er det på tide at de snur seg rundt og smir mens jernet er varmt. Trender kommer og går ...fort!
Jeg er altså så heldig at jeg eier en liten samling. Eksemplaret jeg viser i dag er nok veldig gammel, hvor gammel vet jeg ikke. Den er tysk og den er merket C.Monsen bokhandel i Bergen. Denne viser en nydelig, vakker blåklokke og gravmyrt. Jeg har studert samlingen til Bergen Bymuseum, men kan ikke se at de har akkurat denne. Hmm, en liten bekymring er at den kanskje skulle hengt på museum og ikke i min stue, men ... den tar seg mye finere ut på min vegg enn i et museum, her kommer den til sin rett :o))))))))

Jeg skal vise de jeg eier sånn litt etter hvert fremover, inntil videre får dere nyte synet av blåklokken og gravmyrten. Om en har lyst til å kikke på og lese om skoleplansjer kom der ut en bok i fjor høst. Den svenske biologen Jens Wahlstedt har samlet og dokumentert svenske skoleplansjer. Han har tidligere gitt ut to bøker om skoleplansjer som ble en stor suksess, trykt i flere opplag. Denne siste omhandler planter, vekster og natur og kan kjøpes her.

Vesken i metall med skjønne fugler er kopi av de man før i verden samlet blomster og planter i som skulle presses til f.eks herbarium og blomsterkort. Tiltenkt strikkepinnene mine :o)
♥ ♥ ♥ Minner om giveway som jeg har gående, skaff deg et navn i hatten ved å legge igjen en kommentar til innlegget under her. Alle er velkommen til å delta, om du har blogg eller ei. ♥ ♥ ♥ Klem fra meg
English. Vintage school posters are in my heart.

40 kommentarer:

Missfryd sa...

For et herlig innlegg. Nydelige bilder og veldig informativt:-) Likte metallvesken veldig godt, og alle skoleplansjene også, selvfølgelig. Virkelig vakre.
Fortsatt fin søndag:

Viola sa...

Visst är dom vackra dessa gamla skolplancher, jag arbetar på en skola som startade 1897. Vi har hela källaren full med säkert 500 st. Dom är så otroligt vackra och skolbarnen tycker fortfarande att dom är fina. Så smart med gardinstången. Du ska se här finns det hål i väggarna. Jag som har över 100 tavlor i min gamla våning....hoppas du har en skön söndag, KLEM

Sologbolig sa...

Nydelig skoleplansje du viser fram. De er så flotte og sirlige disse plansjene og det fantes jo plansjer av alt mulig. Sjøl har eg to krydderplansjer (de er litt mindre enn din plansje). Helt enig med deg i det du skriver om oppkjøp og så salg til skyhøye priser. Ha ein fin søndag.

(M)Einblicke sa...

So very beautiful! I love your blog although I don't understand svedish.
Your pictures are enough words... ;-)

Hugs from Germany, Anke

Hjerterom sa...

Hei
Bra inlegg :)
De skoleplansjene er virkelig nydelige!!
Kunne ha tengt med et sånt :)
Må surfe litt på Finn nå kanskje ;)

Ha en flott søndag

Siw

Hulda sa...

Virkelig en flott måte å henge opp ting på, skoleplansjen er et funn! Leter etter en jeg også.

{oc cottage} sa...

They are just darling!!


m^..^

Ida sa...

Så spennende ! Dette var helt nytt for meg - men absolutt interessant! :) Synd jeg sikkert kommer på listen over 'aaaaalt for sent ute' - og dermed må betale grisepris :-)

Jaja.. jeg får nyte de som finnes på nettet jeg da :-)

Og du - enig med huller i tapeten - det er helt grusomt. Bodde i en gammel bygård tidligere med god høyde under taket - der var det lister for oppheng av bilder sånn ca litt over midt på veggen - dekorartivt og genialt :)

klem

Monicas sa...

koselig innlegg, og fin fin bilda en søndag....koselig hos dæ

Mitt hvite hus sa...

Virkelig et bra innlegg .. er så enig med deg ang overprising.
De er så vakre , jeg er desverre ikke en heldig eier av en slik flottplansje, men håper jeg skal bli en dg.

Smart oppheng med gardinstangO=) Du er så smart =)

Klem

Maliva`s verden sa...

Oh så heldig du er som har så fin skoleplansje hengende...Synd de er så vanskelig å få tak i....vil ha,vil ha:O)Ellers må jeg si at det alltid er en fryd for øye å besøke din vakre blogg..Klem fra Maliva

Nostalgia sa...

Så heldig du er som har så mange fine plansjer ! har faktisk aldri sett dem på loppemarked, men ser dem stadig på svenske nettauksjoner til ganske stive priser.

Ha en fortyllende uke !

Klem, Nostalgia

Mia sa...

Så nydelig dette var da Lisbeth! Og så må jeg jo humre litt... for jeg hører til kategorien "bilder bak dører og skap... og lite på veggene". Men slike skoleplansjer har jeg ikke (ikke har jeg sett de for salg heller noe sted). Men du verden som den gjorde seg på veggen din bak den vakre sofaen. Og at du har flere på lager er jo også helt utrolig. Gleder meg til å se flere etterhvert. Og bare tenk hvilke verdier du har i ditt eie.

Tulipa sa...

Älskar den typen av planscher och visst har de blivit eftertraktade!

Äger ingen .... inte ännu i alla fall!

Kram mariette

Elsa sa...

Really charming, and suits nicely on your wall! Very nostalgic and lots of patina, which I like...

Warms regards from Helsinki,

Elsa

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fint! Och vilken smart idé att använda en gardinstang.

Hoppas du får en fin start på nästa vecka Lisbeth!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vackra blåklockor! Och så bra du hade fixat upphängningen, sen såg jag också en mycket fin kudde.
Ha det gott
Kram till dig
AnnaMaria

Janne sa...

Å, så søtt da!!
Godt å høre at det ikke bare er jeg som ergrer meg over disse "oppkjøperne", som ser penger isteden for den vakre tingen de snapper rett forran nesa på deg på loppisen... Sesongen er igang og jeg gikk glipp av et kongekjøp i helga pga en slik en. Bitter, sa du?? ; )
Men takk for inspirasjonen!! Enda en ting jeg må føye på lista over ting jeg må få tak i... = )

Stempelguri sa...

Hei på deg :o)
Jeg er innom her og titter ganske ofte, kjempekoselig blogg du har!!
Jeg har blogg jeg også, men den handler ikke om interiør, men om min elskede andre hobby, hi..men kanskje jeg må lage meg en blogg til ;) Takk for dine tanker og bilder, kjempekoselig!! Klem, Cesilie :o)

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Lisbeth! Så nyyydelige skoleplansjer du har fått tak i!! Din heldiggris;) Jeg har vært på jakt etter slike leeeenge! Har ikke funnet noen i bruktbutikker en gang!

Vet du hvor jeg kan få tak i plansjer med frukt- eller blomstermotiv?!

Klem Anette:)

Tove sa...

For en smart, og ikke minst fin løsning for å henge opp bilder! Og skoleplansjer er jo fantastisk flotte. Har hatt lyst på en, ja samme hva motivet hadde vært.. Og så morsomt å få høre så mye om dem også, tenker mest på hvor fine de er..:)

klem

Unknown sa...

Åh det är sååå myssigt och vackert med gammla skolplancher. Din är verkligen super tjusig. Jag är ute efter några själv, skulle också vilja ha en i min sons rum med kanske fiskar eller räknetal, bokstäver eller så. Det vore ju jätte fint. Ja, nu tillbax till verkligheten för jag tror tvätten ropar på mig...phu... ler
Kram Petra

Linda sa...

Hei Lisbeth!Nydelig plansje passet flott i din lyse stue.
Ha det fint!Klem Linda :))

Anonym sa...

Vilken smart idé med en stång ovanför soffan som man sedan kan använda och hänga saker på.

Skolplanschen är jättefin och den lilla väskan är underbar

Kram Lena

Elzie sa...

Nog är dom vackra de gamla skolplanscherna men inte betalar jag några hutlösa priser för dom. Det är väl tyvärr så med allt som är populärt. Antikhandlarna köper upp det och tar hutlöst betalt sen när "vi" kommer och tittar.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Floras Kulle sa...

Så fint det är med skolplanscher!
En gardinstång var ju en fantastisk idé, det är ju p.g.a. hålen i väggarna som tavlorna står bakom dörrarna... (jodå, här med!)
Jag äger bara EN skolplansch, den köpte jag när jag var 18 år, till min första lägenhet. Nu har den äntligen kommit till heders igen, när den passar till resten av inredningen! För sälja den, det har jag aldrig kunnat. Det är något med färgerna i de gamla planscherna, så dämpade och fina.
Haha, vårt barnrum har också en brun dörrsida... Om jag frågar får jag nog INTE måla den vit, så det är bäst att inte fråga!
KRAM:
Annette

Bygatan sa...

Viken jättefin skolplansch du kommit över!
Dom är ju svåra att få tag i, men som du säger så är det överpriser för de som är till salu.

Du har ju ett sånt mysigt vardagsrum, älskar kudden med rött monogram. Jag har inte kyckats hitta något lakan eller örngott med rött monogram än...

Kram Lena

Les Cotrions sa...

You have a faboulous living room and very nice picture!
Have a great day!
Warm hugs
Vale

Unknown sa...

Uff....nei vi kom oss aldri på hyttetur...hadde pakket ned klær, utstyr og mat og så kastet lille-pia opp....deretter storegutt og på natten jeg selv... Så her har vi hatt omgangssjuka hele helga og nå ligger mannen langflat. Bagene har stått nedpakket hele helga og vi har vasket sengeklær, gulv og unger stort sett hele helga.. Storegutt stakkars begynte å gråte når det ikke ble noe hyttetur..han hadde gledet seg så mye til turen.

Men men..ikke noe å gjøre med det. Sånn kan det gå når man har søte små i huset.

Fine de gamle plante-bildene dine var!:)

Håper du får en fin uke;)

Drømmen om en eplehage sa...

Gamle skoleplansjer kan virkelig være dekorativt. Nå vet jeg ikke om jeg ville hatt mannen og kvinnens anatomi smurt utover veggen, men fnis, fnis!
Var lenge på jakt etter ett gammelt verdenskart, men det er som du sier, noen sinnssyke priser. La opp ny taktikk og håper jeg bare tilfeldigvis skal komme over ett helt uten å lete, så vi får se hva det blir til.

Synes gardinstang løsningen din var supersmart jeg!
Her skal jeg se litt i noen hjemlånte tapetbøker, men kommer nok til å ta kontakt med Laura for å få tilsendt noen prøver fra de. Håper de sender prøver hvertfall, det må jo passe til de andre veggene ;o)

Ha en knall dag!

Nå skal jeg hoppe ett innlegg ned og trekke lodd ;o)


Kyss, klapp og klem

Magdalena sa...

åååhhh så heldig du er som har klart å skaffe deg skoleplansje...
nostalgisk og vakkert!
har titta innom qxl i ny og ne,- men har ikke funnet.
lucky you,- heng den opp,- FLOTT!!
klem til deg og fin uke!

magny

~L~ sa...

Hei!
For en utrolig genial idé å henge gardinstang på vegge/fra taket for å unngå mange hull i vegg etter å ha hengt diverse ting på veggen..
Tror jeg må stjele ideen din!:)
Ha en fin mandag!

~L~ sa...

Da har jeg fiksa på navnet mitt,
tok navnet jeg har på bloggen;)
Litt likt med samtidig forkjellig.
Håper det ble bedre for deg og andre!
Nå er det spinningtid for meg:)
bye

M.E.V. foto sa...

For en fin måte å henge opp bilder på! Plansjen er nydelig, men noe jeg aldri har tenkt på...Et interessant innlegg:)

Og våren er absolutt ikke deprimerende for hageentusiaster... Vi har jo hatt pause i mange måneder nå, så nå er vi klare til ny dyst:D Det klør i fingrene etter å begynne, og bak "forfallet" ligger det jo nytt liv;D Og den oppvåkningen er det spennende å følge med på;D

Lykke til med grønsken... Ser det her også, spesielt på nordsiden, men syns ikke det er så ille i år som tidligere.

Ha en fin kveld:) Klem

h.espe sa...

Hei Lisbeth!
Så flott innlegg! De skoleplansjene er jo bare kjempefine, og når sant skal sies, hos deg ble de spesielt flotte... Opphenget du har ordnet er jo bare såååå smart, og ikke minst dekorativt. Stjeler kanskje denne ideen du ;o)

En annen ting, jeg har "snappet" opp hos deg, er det flotte speilet med sjalusi. I dag bestilte jeg det hos Lobelia, så om ikke alt for mange dagene har jeg mitt eget eksemplar - jiiippiiii :o) Gleder meg masse!!!

Ønsker deg en supergod uke vennen!

Stor klem fra Hildegunn

lavendel mio sa...

Hi hi for et morsomt innlegg.
Flotte bilder disse skoleplansjene:)
Ha en kjempefin uke,klem:)

Ingrid sa...

Så nydelig med de skoleplansjene - de er jo såå dekorative! :)

Christinas låvebutikk sa...

Heia Lisbeth!
Her er det så herlig å komme som vanlig!! Nydelige bilder!
Ha ei fin uke videre!
Klem!

Anonym sa...

Åh det är så mysigt och vackert med gamla skolplanscher.
Vad fiffigt att hänga upp planschen ovanför soffan.
Du är så himla duktig Lisbeth.
Önskar dig en fin dag.
Kram

Charlotte sa...

så fint det var:)
er gjerne med i trekning:P