10.07.2011

OM FLUKTSTOLER OG UTEMØBLER

Se så! Begge fluktstolene er trukket om, og er nå på plass der de hører hjemme - ved sjøen. Trekket kan lett skiftes ut, så disse kommer nok til å få nytt utseende hvert år.
Det å velge utemøbler er ikke helt enkelt, synes jeg. Her ved Hardangerfjorden kan det blåse noe så vanvittig at tunge tremøbler "spaserer" bortover kaien. Plastmøbler er ikke egnet, de havner på sjøen ved første vindkast.
Store salonger i polyrattan? Niks. De tar så mye plass at de trenger eget hus for oppbevaring gjennom vinteren. Putene alene trenger eget anneks. Ain`t gonna happen. Hvor gjør folk av hagemøblene sine om vinteren? Tror jeg vet det. I garasjen. Den er fullstappet, bilen står alltid utenfor. :)
Tremøbler er det eneste som fungerer her, men da er problemet at de veier mye. Jeg har ikke ryggproblemer, men vil ikke ha det heller. Jeg må velge møbler som lett kan flyttes rundt på, og lett kan oppbevares. Ikke stort utvalg i den kategorien, gitt!
Den lille cafègruppen med benk ønsket jeg meg i bursdagsgave, nettopp fordi møblene har passe tyngde, tåler litt vind, og blir flate som pannekaker når de slåes sammen. Det samme gjelder fluktstolene. Alt kan henges på veggen i boden, og er dermed ute av veien gjennom vinteren. Praktisk.

Hvorfor selger ingen fluktstoler i Norge, mon tro? Helt utrolig at de er ute av dansen. Mange vil ha, men de fleste ønsker ikke betale 3000 pr.stk, for fancy design, som ikke er så fancy og nytenkende. Fluktstoler har tross alt eksistert en stund. I Danmark er det godt utvalg, i Storbritannia like så. Ferietips, hehe! See U!

10 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Åhhhh så fina vilstolar så läckert tyg!
Och vilka fina bilder!

Önskar dej en fin Söndag!
Kramar Kathrine

Lappeline ♥ sa...

Så fine stoler du har.... tror du ikke jeg kastet 2 slike stoler for noen år siden grrrrrrrrrrrrr.
jeg angrer me i hel de var veldig fine i treet for de hadde nesten ikke vært brukt hmmm.Har forandret meg de siste årene.
Fine også kafe settet ditt.

Her er det ferie og om ikke så lenge blir det båtliv.Da går turen kanskje til Hardanger så jeg seiler nå gjerne forbi deg uten at jeg vet det:)

Ha en fin sommer søndag

Klem til deg

liven sa...

Knallfine bilder Lisbeth!!
Fluktstolene ble lekre.....håper du får bruke de masse i sommer!!
Likte det kafe settet ditt...kan jeg spørre hvor disse er kjøpt....om du vet det da ??
Her har møblene blitt oppbevart ute...og da vet du hva det betyr....maling hvert år!!
En utestue er bestillt men TTT....og snekkeren glimrer med sitt fravær...grr....
Utestuen skal brukes til kos og hygge, men også til oppbevaring av utemøbler om vinteren!!

Ønsker deg en fin dag....og i uken ser det ut til at det kommer sol :o)

Frøken Anker sa...

Jeg mindes flugtsolene som barn. Og hvor mange gange har vi ikke fået fingere i klemme i stolen.
Hvor er de blevet smukke med nyt betræk. Og godt indlæg omkring det med møblerne ved søen.

Hav en dejlig sommer ved den smukke sø

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Joda, jeg vet, Liven. Møblene er fra Åhlens. Kjøpte de på Lagunen, og balanserte stasen på handlevogn gjennom hele senteret, mens jeg ropte: Unna vei!- tung last uten styring her!;)
.... og ja, jeg vet alt om møbler som har stått ute om vinteren, først skurekosten og så maling. Puh! Orker det ikke.

Mogis Cottage sa...

Hi, your pictures are wonderful and your new header is great.
Have a nice sunday evening and a good start into the new week Tina

Gry sa...

Hærlige fluktstoler :) Kjekt når man kan fornye dem litt med å skifte trekk innimellom :)

Klem

Smultron på ett strå sa...

Underbara vilstolar, jag letar också efter sådana, gärna sådana som är lätta att byta tyg på, så att man kan variera sej! Dåligt utbud här också, tyvärr. Och vi har det precis som du beskriver, alla utemöbler i garaget om vintern, det är INTE bra!//kram maria

-Kamilla- sa...

Nydelige sommer bilder :0) Høres ut som en utfordring det med sommermøblene *Smile* Er veldig happy for at vi har carport med god plass :0)
De fluktstolene dine var jo skjønne da!! Men er de gode å sitte i?? Hjemme hos oss kommer komfort foran design ;0)
*Klem*
-Kamilla-

Whitebite sa...

nice!