31.01.2010

SUPPERÅD

En sak jeg lenge har undret meg over er emballasjen på matvarer. Nærmere bestemt fargene og design som er brukt på de ulike produktene. For hvem har innbilt de store produsentene at rødt i kombinasjon gult er delikat?

Jeg blir stående mer eller mindre apatisk å glo på supper, sauser, gryteretter og diverse pastaprodukter. En hel vegg av rødt og sennepsgult. Huttetu og grøss !  Det er så stygt at jeg er mer enn fasinert. Ikke nok med det, men på hvert eneste produkt er det på høyglanset papir nærbilde av gryteretter og sauser i mystiske brunfarger som sender tankene mine langt avgårde og vekk fra mat. Det er unødvendig å komme med detaljerte beskrivelser av mine assosiasjoner, la meg heller konstatere at enkelte matretter ikke gjør seg på bilder, de er rett og slett ikke fotogene. Man er barmhjertig mot gryteretten om man dropper bildet og istedet bruker en hvit pose med svart tekst. Nå må det sies at sjokoladekaken har et fortrinn fremfor tomatsuppen. Det er lettere å få en sjokoladekake til å se lekker ut, men til og med den presterer paprika og vaniljepulverfotografen til å få se ut som en ulykke på sennepsgul bakgrunn. Det er en befrielse å komme til fruktdisken og nyte synet av friske og fristende farger.

 Det er nok det at en gluping har funnet ut at når du og jeg ser kombinasjonen rødt og gult, så skriker magen over seg av begeistring: "Hurra! Mat i sikte!"  Magen  bæljer over seg av glede ved synet av den røde og sennepsgule monsterveggen, "Jeg er så sulten, fyll handlevognen!" Med andre ord, kombinasjonen rødt og gult er appetittvekkende.

Kjære store produsenter. Nei, jeg blir ikke sulten av de fæle innpakningene. Ikke i det hele tatt. De byr meg faktisk imot. Ja, jeg kjøper produktene og det er vel det viktigste, det selger og det gir penger i kassen. Men tro nå endelig ikke at jeg finner emballasjen fristende. Men vet dere hva, det tror jeg produsentene er skråsikre på at den er. Når jeg står og stirrer på marerittet av en rødgul vegg, traver frem og tilbake, bøyer meg ned og strekker meg opp, så tror de jammen santen at jeg står og nyter fotografiene. Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leter.

Jeg kaster vekk innmari mye tid på å lete fordi alle suppebildene er kliss lik. Jeg konsentrerer meg dypt og inderlig, og fokuserer så godt jeg kan på teksten. Så hvorfor kaste vekk så mye penger på bilder som er helt lik, det kan de jo spare seg.  Det rare er at det overhodet ikke er likegyldig for produsentene hvordan matvarene blir presentert. Det er lagt ned vannvittig mye arbeid og det brukes store summer på hvordan poser og esker skal se ut. Det er en hel vitenskap.
Her er fotografer, reklamebyrå og et gedigent apparat sving, som for meg på et ubegripelig vis, har kommet frem til disse mer eller mindre gyselige resultatene. Så hvorfor ikke bruke pengene bedre.

Lag delikat emballasje så kanskje jeg en vakker dag pynter med en suppepose i tallerkenhyllen min!
Bloggedamene hadde hylt over seg av begeistring og pyntet vilt og uhemmet kjøkkenet sitt med de skjønneste sauseposer.


 Dagens blomst går til Regal som fikk rosa vaffelpose og lyseblå pannekakepose ut på markedet. Mitt pastellhjerte banker varmt. Og ja, man får lyst på pannekaker når emballasjen er så lekker.

33 kommentarer:

Garden Angel sa...

Så enig så enig kjære Lisbeth!!!
Har tenkt på det samme selv, flere ganger!
En flott innlegg du har laget her.
Håper noen av de store produsentene av div. varer ser dette!!!!!!
God klem fra meg(",)

Garden Angel sa...

Glemte bare å nevne at dine pastellfine bilder her, er helskjønne!
innbydende og delikate:)) Love it!

Linda sa...

Hei Lisbeth!
Ja du er inne på noe der,embalasje skal jo friste oss,men fargevalget er litt snaver,ja.
Du har jo funnet noe som ser pent ut,passer jo fint i hus og hage hos deg.Søtt...:))

Datt sa...

Hehe, herlig pusebilde! <3
Jeg hadde faktisk aldri tenkt over farger på suppeposene alstå, men når jeg tenker meg om ser jeg absolutt poenget!!

My home is my Castle sa...

herlig innlegg :))
Og jeg er så enig så enig med deg. Kjedelig og stygg innpakning på det meste, men vaflene synes jeg ble søte :))

ha en fin kveld
Klem,kari

Fjordheim sa...

Pannekake og vaffelposene er så flotte. Det er jo herlig å ha dei ståene fremme. Suppeposer o.l. må gjemmes i et skap, det er helt sikekrt. Herlige bilder her.
Ha ei flott uke :)

engleloftet sa...

disse pannekake og vaffelpakkene e jo pene! eneste som ødelegger er regalmerket!

Gro sa...

Helt enig! Får mye mer lyst til å kjøpe produkter med pen emballasje... Og på vinmonopolet kjøpes vinen etter hvor stilig/vaker ettiketten her også -hihi! Hadde vafler til dessert i dag, og det smate helt fortreffelig! Klem fra Gro

Fro (Idyll på landet...) sa...

Ja, du har et godt poeng der! :)

Klem

Anita sa...

Meeen hvis man ser bort i fra produsent merket var jo den posen der ganske så fin :0)) Koselige bilder med smak av sommer!! her snør det som bare det og er -10, rart vinter vær men vakkert!! Ha en flott ny uke Lisbeth!

Sköna o Gröna Ting sa...

Jag håller med dig, du har så rätt så!
Man kan miste apptiten om man står och tittar i hyllorna för länge när man går och shoppar mat!

Våfflor.., jag älskar våfflor och ännu mer när man får bära hem förpackningen i en sådan vacker liten påse:)

Ett bra ämne att ta upp, det har nog aldrig disskuterats om detta tidigare.., tackar för detta!

Ha en underbar vecka som kommer...
Kram
Marianne

Ellemeller sa...

Artig innlegg:)
Eg kjøper ikkje maarud potetgull, av di eg likar ikkje posen. Eg kjøper rett og slett ikkje produkt med stygg emballasje, med mindre eg MÅ ha akkurat den sorten (gjær, feks).
Søstrene mine synes at eg er skrullete, men det er fint å sjå at det ikkje berre er meg:)

Hilde sa...

Hi hi hi - et fantastisk innlegg - tenk om rema slo seg på et innbydende konsept i steden for et lager konsept... jeg ville ha handlet mer om tingene så delikate ut - gjerne i dine hvite poser med sort skrift! Matbutikker er en trist affære - i frankrike derimot eller italia er det en nytelse å gå i matbutikkene!!!!
Hilde

UnePune sa...

Og jeg som endelig har begynt å lage vaffelrøra fra bånn av, hehe! Nei, her står pakkene i skuffer og skap uansett, så har ikke så mye å si =P

Liker bloggen din godt - og har awarder til deg på sida mi =D

Heims verden sa...

Heihei:D

Du har en så nydelig og herlig blogg:D Kjempe gøy å lese og for ikke å snakke om alle de nydelig bildene:D

Legger deg til i bloggelisten min, så kan jeg følge med:D

Silje

Heims verden sa...

Heihei:D

Du har en så nydelig og herlig blogg:D Kjempe gøy å lese og for ikke å snakke om alle de nydelig bildene:D

Legger deg til i bloggelisten min, så kan jeg følge med:D

Silje

Alettesiriane sa...

Eg er så vidt begynt å tenke på det å unngå emballasje.Hva kan eg lage selv,som ungår at eg ikkje kan resirkulere emballasje.Såg et inslag på BBC der en familie leverte sitt ene boss spann i året.Hun hadde medbragt emballasje til slakteren osv,osv.Så eg er i tankeboksen,kanske eg forblir der.Det er noen ideer som tar lenger før de ser overflaten,og noen er koseligst å bare tenke på.Vi får se.

Jill sa...

Helt enig med deg!!!!
Rett og slett hjertens enig!!!!
Dette burde noen gjøre noe med!
Toro og dets like innbyr hverken til matlyst eller handlelyst!
Ha en fin dag!

Jannickes Hjemmekos sa...

He he - artig innlegg, Lisbeth. Flotte poser Regal har kommet med, det er som du skriver; de har skjønt det. Ønsker deg en fin uke. Klem fra Jannicke

Haust sa...

Du har heilt rett! Og bileta dine er berre SÅ fine!

Ha ei god veke!

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilka vackera lockade bilder i pastell!! Och ett sånt GOTT inlägg, jag blev vansinnigt sugen på våfflor nu, liksom Penny: ) Mari.

Simones Country Home sa...

Hehe, veldig enig med du. ;o)

Klem Simone

Elzie sa...

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det, men du har säkert rätt. Är en väldig massa färg över huvud taget i affärerna.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Missfryd sa...

Helt enig! Men tror produsentene kommer til å endre embalasjen på ihvertfall enkelte produkter. Man ser det litt på flasker allerede.
Ha en fortsatt fin kveld,
Klem Ingrid

ANETTESHUS.COM sa...

Morsomt innlegg, Lisbeth!!:D Jeg har faktisk ikke tenkt så mye over det, men det er kanskje overraskende mye rødgul embalasje i butikkhyllene, ja!? Jeg skal titte meg nøye rundt neste gang jeg handler - og tenke på deg;) Og jammen skal jeg passe på å få puttet en av disse lekre pastellfagede posene fra Regal oppi handlekurven også!! Enig med deg! Disse kan fint brukes som hyllepynt:)

Ha en fin uke, Lisbeth!!

Klem
Anette:)

p.s. det viser seg at min mor - som er lærer - har gjemt unna noen gamle skoleplansjer i et klasserom, hun trodde liksom ikke de var noe fine?! Jeg venter i spenning!!

Line fra huset på landet sa...

Hei Lisbeth. Kjempefin blogg du har! Jeg er en helt ny blogger, og bruker mye tid på å finne frem til de gode bloggene samt å "få til" min egen.

Så mange fine bilder du deler her, også lille pus da..som gjerne vil være med på de fleste av dem :))

Jeg legger deg til i bloggrollen min, for her vil jeg gjerne inn igjen! ;)

Klem
Line

*Ulrike* sa...

Even your flour packages look pretty! The photo of your cat on the side bar is hilarious!! So cute what animals will do.
Ulrike

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Vilken fin hylla, det var snyggt att det går att förvara böcker i den. Vi köpte just en tallrikshylla som är liknade denna, det är nästa att man ångrar sig.
Kram Anette

toves sammensurium sa...

Neimen syn og hendelse-må sporenstreks sjekke om jeg får tak i ....var jo bare superskjønne!!!!!!!!!!!!!!!! Herlige bilder du har tatt også :)))))

Dette var årets emballasje så langt :)))

toves sammensurium sa...

Nei nå skal jeg fortelle deg det at jeg har vært rundt om på "alle" butikker i dag....Ica,Obs,Kiwi,Rema....INGEN har desse posene....nedtur!!!!!!!!!!!!!!!!!! Har du epiling hvor de er å få tak i???? Bare må ha dem!!!!! HjeeeeEEEEeelp :)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Meny fører posene,ikke lenge siden jeg kjøpte mine.
Håper det fortsetter, om ikke blir jeg sur :) :(

toves sammensurium sa...

Takk Lisbeth...ringer så fort de åpner i morgen :))))
Keep up the good work :))

Rannveig sa...

Kjempefine bilder i bloggen din!
Et Spørsmål:
Hvor har du kjøpt den hvite hylla di med plass til tallerkner eller bøker i toppen, og hylle og kroker under?? Jeg har så lyst på sånn :)