06.01.2010

KALD JANUAR


Hei alle! Er dere stivfrosne? Det er litt av en start vi har fått på det nye året med sprengkulden som råder.


Synes dagene går med til å bære ved og hive i ovnen. Inne er det varmt nok, verre er det for de stakkars småfuglene.


 At det er kaldt kan jeg ikke gjøre noe med, men de skal ikke sulte i min hage. I dag har jeg laget fuglemat av fett og frø. Blandingen har jeg stappet i muffinsformer og pappglass. Jeg hadde bare delfiafett og det ryktes at de ikke er begeistret for det.


Det er vel smult og svinefett som er det beste? Men det får jeg skaffe en annen dag. Epler, nøtter og solsikkefrø fikk duge. Om noen av dere har en god "oppskrift" på en blanding som fuglene liker setter jeg pris på om dere deler den med meg. Eller lag et blogginnlegg om fuglemat og tips meg.


Det tok ikke lang tid før den første karen dukket opp.


Eller er det en jente? Nei, tror ikke jentefugler har røde brystfjær. Avslørt, kan ingenting om småfugler. Kan skille mellom spurv, stær og dompap. 


Anyways, den lille fjærbollen forsynte seg rått og fikk fort selskap av flere fugler. Men da hadde jeg kommet meg innomhus, det var ingen fornøyelse å fotografere ute.*brrr*


 Inne er det så varmt at lerkegreinene fra julens dekorasjoner har sprunget ut. Den friske grønnfargen minner meg på at vi har noe godt i vente. Takk og pris for skiftende årstider. Vi blogges ved, kle dere godt. So long!

51 kommentarer:

AstridVU sa...

Ååå så utrolig koselig du hadde gjort det for fuglene!!! Heretter kaller jeg deg Fru Dyrego :) Og - nok en gang inspirerte du meg; Nå skal det lages deilig koldtbord til småfuglene. Om jeg bare finner ut hva de vil ha og hvordan jeg skal tilberede og dandere det hele :)

God onsdag, søteste Lisbeth!

Besta sa...

Du hadde iallefall gjort det fint for fuglene dine:) Jeg vet bare navn på spurv...så der ble jeg avslørt. Mine får bare meisboller og solsikkefrø- men de foretrekke solsikkene.
Ha en fin dag.
klem marilyn

Christine C sa...

Så flotte vinterbilder!
De fleste fugler er glade i solsikkefrø, nøtter og villfuglblandinger, så det ser dag ut som du har gitt dem en fin meny. Meisene er ville etter spekk og trostefuglene liker epler.
Det er en liten rødstrupe du har fått besøk av så vidt jeg kan se...kjempesøte krabater :)

Ha en fin vinterdag videre, og hold varmen som best du kan!

Mitt hvite hus sa...

Heldige er fuglene som bor i din gate... så koselig du har gjort det til småfuglene... den oppskriften kunne jeg tenkt meg også...hvis du får en...'


Godt nytt foresten...

Klem Kerstin

mykstart sa...

Så kjempefin fuglemateavdeling du hadde! :-) Fine fuglehus.

Men men.. du har jo et rovdyr i kost og losji!?? Hva med det kombinert med fugler da? Sitter pus og gnir seg i labben, kvesser klør og gjør seg klar til attack?

My home is my Castle sa...

herlige bilder :))
Jeg kan heller ikke mye om fugler, men jeg kjenner igjen dompapen hehe :)

Klem,Kari

Anonym sa...

Jeg har absolutt ikke peiling på fugler da - synes bare de er nydelige å se på:) Sørger også for å mate de nå som de umulig kan finne noe selv. Men her går det mest i ferdigkjøpt:o/ Vet bare en ting jeg at hvis jeg hadde vært en fugl. så hadde jeg storkosa meg i det festmåltidet du har laget.

En forhåpentligvis varm klem sendes herfra!

ANETTESHUS.COM sa...

Å, så snill du er som tenker på fuglene i kulda også, Lisbeth!! Dette så jo riktig så innbydende ut:)

Ha en fortsatt fin uke!!!

Klem
Anette:)

ANETTESHUS.COM sa...

Du, deler du "fuglematoppskriften" med oss hvis du får tak i en? Hadde vært gøy å prøve!

Klem igjen;)

Anita ♥ sa...

Kjempefin blogg! Allerede en av mine favoritter ;o)
Klem fra Smula

FlorasFrue sa...

Jeg har også et innlegg om fuglemat i dag :) "Mine" fugler får solsikkefrø og det virker som om de er veldig glad i det - jeg har fyllt på nytt to ganger i dag :)
Glade fugler vil vi ha!
Ha en god dag
Kjersti

Ellemeller sa...

Guuri, so koseleg småfuglebrett du har laga til!

Anne sa...

Så nydelege bilete! Er kaldt i dag, men er ekstra deilig å sitje inne framfor peisen:)
Klem Anne

Anita sa...

FLott for fuglene! Vi snakket om det igår, og jeg har planer om å lage fuglemat selv, men da med smult og noe müsli! snakket med ei igår som brukte smult etter smultering koking og müsli og det var visst populært! Men det så jo ut som din mat falt i smak så da... Kos dere!

Nooria sa...

Herlige vinterbilder fra deg i dag! Og så lærte jeg noe nytt om hva slags fett fuglene liker.

Ønsker deg fortsatt gode vinterdager!

Simones Country Home sa...

Hei på deg.

Så heldige fuglene som kommer til deg er da. Aldrig sett så fine fuglehus. ;o) Koselig.
Ha en fin kveld.
Klem Simone

Torill sa...

Eg har også mata fuglane i dag, med solsikkefrø og heimelaga meiseboller. Trudde delfiafett var fine greier eg men.... skal bli spanande å sjå om det dukker opp nokon oppskrifter. Ikkje for at eg er ein stor fugle-ekspert, men det var ei raudstrupe du hadde fått på besøk. Har nemlig litt av den familien hos meg !! Ha det godt !

Datt sa...

Så bra at du passer på småfuglene! Jeg tørr ikke å gi dem mat jeg, prøver å holde dem unna så ikke min søte pusekatt morder dem... :P

Elzie sa...

Nej,. nu kan man tala om midvinternattens köld, brrr! Och så gullig du är som gör mat till de små fåglarna. Här är dom och äter stup i ett dom stackarna. Tycker så synd om dom att dom ska behöva vara ute i den här kylan. Och andra djur också - förutom vildsvinen, hihi.
Hoppas du har en bra trettondag.
Kram Elzie

Hulda sa...

Virkelig noen blinkskudd av dompapen! Så skjønn den var, og så flott med den hvite kassen som syntes over. Nydelig bilde. Mye fint, i det hele tatt, hos deg. :) Her nord er det også sprengkulde, uvant, og jeg hører akkurat nå på dagsrevyen at det sjelden har vært brukt så mye strøm i Norge som denne vinteren.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här var fågelmaten så stenfrusen förut så jag fick byta till ny. Då kom en massa fåglar. Det var mycket gott du hade till dina fåglar, tror garanterat dom gillar det du gjort. Kul för lilla Penny och sitta i fönstret och titta.
Ha en mysig kväll
Kramar
AnnaMaria

Prinsesse Elin sa...

Jeg laget en slik blanding i fjor til glede for hele nabolagets fugler. Nå har jeg endevendt de fleste skapene på kjøkkenet men finner den ikke. Skal spør mamma når jeg snakker med henne.
I år skal småfuglene her i gata ha årets kake fest for jeg har 3 bokser med småkaker som skal deles ut i morgen:)

Marthe sa...

Det var jo bare noen fantastiske bilder du hadde lagt ut. Den utrolig flotte samlingen av fuglehus. Vi har faktisk også laget fuglemat her om dagen. Nå henger de utenfor kjøkkenvinduet, og det er spennende for både store og små og følge med hvem som kommer!

frøken olsens drømmer sa...

I morgen,den dag skal jeg kjøpe fugle mat,stakkars små...tenker de ble glade da de så det flotte mat bordet ditt;))

Haust sa...

Så koseleg du har gjort det for fuglane! :)

Delfiafett skal vere fint for fuglane, det! Sjå her, t.d.:
http://www.fuglevennen.no/aktiviteter/land/natur/ln9/mat.php

Anne (Moseplassen) sa...

Det ser ut til at fuglene dine har det riktig godt :D Både god, næringsrik og dekorativ mat det der :)

Delfiafett er finfint for fuglene, Flott likeså. Egentlig så er det det samme hva det er bare det ikke er salt eller krydder i det.

Om du har lyst på noen innspill til fettkuler (meiseboller) så har jeg skrevet om det tidligere: http://moseplassen.com/2009/10/hjemmelaget-meiseboller-for-fugler-og-ekorn/

Simple Home sa...

What a beautiful way to feed the birds!
Blessings,
Marcia

Lilliannes verden sa...

Nei og nei, for ein søt fugleby!
Her kunne eg tenkt meg å bu sjølv.
Skikkelig koseligt! Fekk lyst å lage til å noko lignande :)

mi-rachel sa...

å herlighet for en servering fuglene hos deg får! snill du er:)

Huset på toppen sa...

Riktig godt nytt år til deg!
Og så fint du har laget det til ute for småfuglene:)Jeg henger opp ferdig kjøpte meise baller, jeg!!
Ha en fin torsdag!
Klem Linda

Black Feathers sa...

Heisann, titter innom for å ønske deg et godt nytt år.
Så utrolig koselig du har laget det for små fuglene. Med fuglehus og mat i vakre former.
Her hos meg ligger fuglematen i gangen enda... "Flau" Kanskje jeg nå greier å få hengt de ut?

Ha en fin dag ;)

Anonym sa...

Å så flott..... virkelig koselig! Setter sånn pris på bloggen din!

Hilsen Linn, Sarpsborg

Anonym sa...

Nydelige bilder. ;o)

Fant bloggen din via et søk på nettet - "hjem kjære hjem"

Herlige fuglehus - kan jeg spørre om hvor man finner slike?
og kan fuglene bo i dem eller er de bare til pynt?

klem

Missfryd sa...

Herlige vinterbilder. Tenkt at du orker å ordne ute i denne kulda...:-) men flott ble det!
Godt nytt år til deg også:-)
Klem Ingrid

Anonym sa...

Hei der nord og Godt Nytt År!

Herremin så koselig du har laget det til småfuglene:o)) her er alle unntatt Solsorten stukket av.. ser ikke snurten av de engang.. håper de har søkt ly på låvene i nabolaget..

Kos dæ.. klem

La luz del norte sa...

Så fint du har gjort det! Og bra at du tenker på fuglene. Akkurat mellom blokkene her jeg bor har jeg aldri sett fugler - bare som sommeren, men kanskje jeg skulle prøvd litt allikevel? Har hørt at fuglene også trenger vann nå. Lunkent vann, men spørs om det ikke fryser før fuglene rekker å drikke av det...

Ha en fin kveld videre!

klem fra Solrosa

lavendel mio sa...

Nydelig restaurant du har laget, så snill du er med de søte små:)
Ingangspartiet mitt har jeg heldigvis ikke ryddet enda, og der ligger det masse epler som fuglene elsker, en svarttrost har blitt helt tam, den er helt trillrund av all maten, så vidt den greier å lette, men så er de kjent for å hamstre mat og da:)
Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

Jeanette Jess1 sa...

Så koselig det er å være fuggel hos deg, ryktet vil sikkert spre seg kjempefort nå, så i morgen er vel restauranten smekkfull ;o))

Anonym sa...

Godt nytt år Lisbeth :o)

Flotte bilder fra hagen din .
Kreativt å bruke muffinsformer i ulike mønstre å farger ;o)
legger ved "oppskriften" jeg bruker å småfuglene er fornøyde de .Trærne er fulle av fugl her ;o)

Jeg bruker melkekartonger å fløtebokser alt ettersom for å lage fuglemat i .Bruker matfett eller smult.Villfuglfrø ,havregryn å solsikkefrø .Legger først et lag solsikkefrø så legger jeg en stein med hyssing rundt oppi boksen så et lag med havregryn osv dette blir et fint mønster.

Så heller jeg matfettet over å lar dette stå til det blir fast før jeg river av pappen å vips ;o) så er det flott fuglemat å henge uti trærne .
En kan blande i knust kaffebrød eller brød å ;o)

Ha det riktig bra ;o)

Mvh Solveig G

mali-mo sa...

Godt nyttår!

Så flott ute hos fuglene dine ;) Mine har det ikke så stasent, men jeg ble litt inspirert nå. SKulle gjern ehatt et sånt fint stativ, eller et bord kanskje?

Fuglene her får epler, julekaker og brød. Også villfuglblanding i to sånne frøautomater, og fugleboller fra Plantasjen ;) Har ikke noe hjemmelaget å sette på bordet til dem som sagt, men det er nå masse fugler her så da er det sikkert greit. Må være vanskelig for dem å finne mat selv nå stakkars, bergensfuglene er vel ikke vant til å lete tter spiselige ting i snøen stakkars ;)

Her er det fire dager igjen til vi setter nesen mot kanariøyene....trenger litt varme nå selv om vi har en super ovn her hjemme blir det ikke helt det samme ;)

God fredag!

hagagården sa...

Hej
Men så fint du har det hos dig med alla fågelhus,där måste dom trivas dom små liven.
Kram o ha en go dag.
ninni

Anette Willemine sa...

Helt skjønne og morsomme bilder. For en verden du har gitt alle fugkene som kommer på besøk til deg.

Ønsker deg en deilig helg!

Klem fra
Anette Willemine

M.E.V. foto sa...

Kaldt ja, men vakkert, akkurat som bildene dine;) God helg!

Lisemoren sa...

Nå smilte jeg godt, skal si du steller godt med fuglene dine. Her driver vi en fuglerestaurant i hagen også, men du driver jo en luksus fuglerestaurant du !

I svært sjarmerende interiørstil også. Så morro å se.

Hilsen Lisemoren

Kjeruben sa...

WOW! Skal sei fuglane der du bur lever eit luksusliv! Snill du er!
... får litt dårlig samvittighet da eg akkurat har hengt ut eit fuglebad... ;-) er ikkje mykje nytte i det i denne kulda ;-)

Drømmen om en eplehage sa...

Her er det bare kråker på taket og de nipper ikke like elegant til maten. Snakke meg om å rafse med seg det som er... Grådigperer!

Vel, vel om småfuglene hadde latt seg lokke hit ville de fort ble fast food tenker jeg, så det er kanskje like godt. Ille nok med alle spissmusene vi må gravlegge sende til den store bossdunk himmelen... Urk!

Natta, vi hørs ved!

HOME sa...

Så utrolige flotte fuglehus! Tenker de koser seg i "penthousene" sine..

Hilsen C

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei Linn!
Tusen takk for hyggelig hilsen! Veldig kjekt å lese at du trives her inne på bloggen.

Velkommen igjen.
Klem

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei Solveig G.
Tusen takk for hilsen og flott oppskrift på hvordan lage fuglemat.Jeg skal nevne metoden din i et blogginnlegg.
Utrolig kjekt at du tok deg tid til å legge igjen noen ord, det setter jeg stor pris på.

Klem

Galleri Hönshuset sa...

Hej, allt väl?

Sååå mysigt du har gjort det för fåglarna. Där måtte dem festa hela dagarna...

riktigt fina bilder på fågeln har du fångat, kul att det dök upp en direkt =)

ha en toppenkväll. Kram Pirre

Anne Mette Lie sa...

For noen fantastiske bilder! *imponert* - og jeg kan uten tvil slå fast at dine småfugler har det mye koselgiere enn mine småfugler! Nå kommer nok mine småfugler til å fly til deg i stedet, om de får snusen i dette! Klem og god helg! :-)