21.11.2008

"VINTERNS GODA TING"

Her tidligere i høst var jeg inne på Maileg sine sider og snuste rundt på årets julenyheter. Er veldig fascinert av Maileg og de tildels naive figurene som stråler slik sjarme at det er vanskelig å styre unna at sakene havner høyt på ønskelisten.
Noe av det første jeg la merke til der inne var en guirlander, - da hoppet hjertet liksom over et slag, eller begynte det kanskje å slå litt fortere? :) Jeg ble i hvert fall veldig betatt av guirlanderen.

Her fikk jeg 7 Maileg figurer på en gang til 199 kr :) For figurene på girlanderen er miniatyrstørrelse altså, men akk - så skjønn. Miniatyr og miniatyr fru Blom - nissedrengen måler i underkant av 20 cm , så veldig små er figurene ikke, man slipper å bruke forstørrelsesglass.
Jaja, dagene gikk og guirlanderen ble mer eller mindre glemt helt til den her en dag dukket opp i hodet mitt og jeg fikk et sånt dunk i mellomgulvet følelse og litt iiiik!! - for  nå er de sikkert utsolgt!
Skal si jeg kastet meg over tastaturet og dro med bredbåndets superfart til Danmark på guirlanderjakt.Ganske riktig, utsolgt! Livet er som en kommode, skuff på skuff!
Men det ordner seg alltid for snille jenter! Trendsales.dk er nemlig et slikt sted jeg dumper innom for å kikke etter saker som ellers er umulig å oppdrive, nye og brukte! Tenk der var jeg så heldig å få kjøpe en guirlander av en dame som hadde fått en i gave, men som hadde en lik fra før.

Den er selvfølgelig så skjønn at jeg ikke aner hvor jeg skal ha den, passer overalt og havner i kategorien skulle-hatt- mange-fler.
Over til yndlingsjuleboken min, nemlig Vinterns goda ting. Maten * Julen* Blommorna

Boken kjøpte jeg sent på 90- tallet. Første gang jeg så den var i prinsessens barnehage. Der bakes det lussekatter og i denne boken finnes det tegninger og oppskrift på de gode bollene.
Visste du f.eks at lussekatter kan man lage i mange fasonger ? Prestens hår. julevogn, lilje, Luiakrone og mange fler.
Dessverre forsvant boken for meg, savnet ble for stort og i fjor kjøpte jeg meg en ny.

Dette er for meg en inspirerende kokebok full i oppskrifter på alt det ganen kan like. Her finner en blant annet ett herlig kapittel med oppskrifter på snacks som en kan putte på syltetøyglass, pynte med blondelokk og gi bort i julegaver.

Oppskrifter på de flotteste dekorerte brød, også oppskrift på pyntebrød. Pyntebrød er jo innmari dekorative da - og uspiselige!  Dermed varer "godbiten" en stund! Jeg har i hvert fall planer om å få bakt et .
Fine pysseltips, noen sider om julens blomster, kransebinding og endel historikk om julen og dens tradisjoner.

Et stort og flott pepperkakehus finner en også mal på i denne boken, noen kjenner kanskje igjen huset fra blogger rundt om julen 2007? I år ser man det rundt om i de skandinaviske interiørbladene.


Jeg lagde det i fjor, er ikke bestemt om jeg skal ha dette i år eller prøve et annet. Det finnes ingen mal i form av et ferdig mønster i boken, der finnes enkle tegninger med mål, så det blir til å tegne de forskjellige delene selv.

*Lekker sammenplanting!
Man blir ikke arbeidsledig med det første om man vil prøve ut oppskriftene i denne boken, det kan jeg trygt fastslå. Men du verden så gøy sysselsetting!
*Julerose på bildet over her, årets juleblomst, iallefall hos meg! Vakker som få !
English. I just love the stuff that comes from Maileg, all of it! This garland is so sweet . I do not know where to put it because it will look good in the kitchen, in the hall- everywhere ...... And yes, the first snow has arrived.

28 kommentarer:

Emmeline sa...

Ja her var det MYE kjekt å se på:) Knallfin Maileg girlander. Jeg har ikke noe Maileg, har på en måte så store barn at det ikke har vært helt naturlig å kjøpe noen heller, men en sånn Maileg samling i litt mindre størrelse ser jo bare helt perfekt ut, spesielt til jul:)

Denne boken husker jeg at du nevnte da jeg hadde mitt blogginnlegg om julebøker. Har ikke hørt om den før, men den var fristende. Flotte bilder og inspirerende med både oppskrifter og variasjon i tema, fra blomster til bakverk.

I dag hadde jeg deg i tankene Lisbeth. Da vi var på bloggtreff snakket du om noen fine puter som du hadde sett på Åhlens. SOm kunne pynte et kjøkken til jul for eksempel....OG jeg har ikke vært og sett etter putene før i dag. Har tenkt på dem flere ganger og hadde så lyst å se hvordan de var...
Dermed tok jeg turen innom Åhlens. Du kan trygt si at shoppingforbudet ble brutt ettertraktelig...Herlighet. Både puter og andre godsaker er nå på plass for å skape kjøkket om til et julehus.... Men takk likevel. Jeg hadde ikke lett etter dem ( eller funnet dem) om det ikke var for tipset fra deg. Og jeg er faktisk KJEMPEFORNØYD, selv om jeg brøt mitt eget pålegg...Jaja! Lover og regler er vel til for å brytes? Ha en fin fin fredag;)

Elzie sa...

Den girlangen är verkligen söt. Förstår om du var glad när du fann den. Och julboken tycker jag var så fin. Undrars om den finns här i landet också? Tycker jag känner igen titeln på den.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Anita sa...

Den Maileg girlangeren var KJEMPEFIN!!!! Også så heldig du var i uhellet og fikk den såååå billig! Nydelig pepperkake hus! Her er det ett av adventtidens store prosjekt! Først tenke ut hva vi skal lage, gjerne etter hvor vi har vært i løpet av året, flere år har noe fra Kardemomme by stått på tapetet. Så skal det da lages mal og tenkes og ordnes, før den store kjelve og skjære dagen! Så er det montering, og til slutt får ungene pynte;0) Skjønner det at det er stort alvor, så de faller ikke helt inn i bakingen! Baker vanlige pepperkaker også da, men.... Vet ikke helt hva vi skal lage iår! Nå skal jeg legge de to minste! Ha en strålende helg!

Anonym sa...

Verkligen fin girlang du har hittat.
Hihi, visst är regler till för att brytas:-)
Ett sådant fint pepparkakshus i den boken..
Ha det gott.
Kram

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Til alle mine svenske lesere!

Boken er SVENSK den, så ja den finnes nok i din nærmeste bokhandel.
Skrevet av Anna Bergenström og Fanny Bergenström, mor og datter!

Kram :o)

Hilsen Bodil F.T. sa...

Ååå, så masse kjekt det var her!! Alt flott du har laget, og så morsomt at du henger dem ut i snøværet :)

Stilig bok også. Sikkert mange gode ideer der!!

God helg!!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å en sån fin girlang! Förstår att du är nöjd med att ha hittat den, och till ett så bra pris.

Ha en riktigt fin helg!

Heidi-anitha sa...

Så utrolig fint du har det... Maileg er bare helt fantastiske.. Har flrer figurer av dem til barna og tror iallefall grisen skal få komme ned i stua til jul...

Ønsker deg en fin hleg, og kos deg med det gode kjøpet ditt.. det var morro!

Klem White vintage

Hulda sa...

Mye fint du viser! Syns mail-egene kledde litt snø rundt seg. :) Boka så inspirerende ut. :) God helg!

Karin Lindström sa...

Godkväll!

Men du har allt tur du, och vilket bra pris du fick tag i den för.

Tänk att jag har inte den bolen. Jag har tänkt så många gånger att jag ska köpa den men det har inte blivit så. Jag älskar och använder mest deras kokböcker. De är så duktiga och "folkliga". I år måste jag bara ha tag i den, nu när jag fått sett så mycket fint i den hos dig.

Ha en fortsatt skön helg och tack för fina bilder och inspiration!

Många kramar
Karin

Prinsesse Elin sa...

Jeg hiver meg på....altså Maileg. Jeg kjøpte min første ifjor. Nisse. Jewg bestemte meg for å kjøpe en sommer og en vinter. Jepp. Men i sommer fant jeg ingen jeg likte for alle var utsolgt. I høst fant jeg en gutte kanin og nå er det det snart tid for en Nisse til. Men en jente denne gangen. Jeg går rundt å gleder meg som en unge til jeg skal bringe henne hjem i hus.
Jeg er så barnslig når det gjlder slike saker.
Boka ser super ut. Jeg samler på kokebøker og har skaffet meg selv noen favoritter som tas frem igjen år etter år.
Bruker oppskritenen igjen og igjen. Har nettopp kommet hjem fra et skolehus som måtte nesten måkes frem. Inne var det 9 grader når vi kom og når vi reiste 6 timer senere hadde gradestokken krøpet opp til hele 10 grader. Jeg hoppet spilitt hopp for å holde varmen mens Marit lekte fortograf. "skolehuset bringer frem barna i oss" ha ha ha. Vi satt å fantaserte om wisky og kaffe og bayleis og prøvde å holde varmen. En kald fornøyelse i skolehuset. Men så koselig med den snøstormen utenfor, stiv kuling og - 4 grader. Håper det blir bedre i morgen. Nå skal jeg stille meg forran ovnen og få varmen i meg.
Klem fra blåfrossne Elin:O)

♥ Fyra årstider sa...

Älskar Maileg skulle vilja ha allt från dem.
Kram Lotta

Veronica sa...

Iiiiiiiik, den girlanderen skulle jeg GJERNE hatt, sååå fin :)
Godt man har flaks innimellom!

Jeg har akkurat bestilt meg noen ting fra Maileg. Egentlig altfor dyrt, men skylder på at det er gaver til barna og litt julepynt.
Pene gaver som kan sitte fremme til pynt, samtidig som barna kan leke med dem.

Ha en fin helg!

Mitt hvite hus sa...

Nydelige bilder. MÅ si at girlanderen din var flott med snøen rundt seg. Den boken så jo virkleig fin ut. Masse flotte bilder=9
Ønsker deg en fin og hvit helg. Klem Kerstin

Blå-hvit samlemani sa...

Jeg har hatt to Maileg nisser i ca 8 år tror jeg. Det er i alle fall veldig lenge siden jeg kjøpte dempå Bryggen i Bergen...en hann og en hunn...De er så søte.

Den girlanderen ble jeg dødsmissunnelig over.. Du kan jo pynte overalt med den!


Ønsker deg en rigtig fin helg

mali-mo sa...

Kjempefin Maileg-girlander du har kjøpt deg da! Og prisen var det jo ingenting å si på :)

Her er det ikke noe jul i vente før neste helg ;) Da skal vi montere kjøkkenet og så blir det vel litt orden sånn litt etterhvert ;)

Ønsker deg en kjempefin helg!

vosgesparis sa...

there are so many ideas floating around on the web with gorgeous Christians decorations .....

Anne på Moseplassen sa...

så flott bok da! *noterer på ønskeliste* Takk for fin innføring :D

Garden Angel sa...

Hei på deg!
Gratulerer med søt girlander:)
Så morsomt at du fikk tak i den til slutt da;)
Kos deg masse med boken og juleforberedelser. Ser ut til at juletreteppe blir kjempefint:)
Detta kan du Lisbeth!
Og lykke til med letingen etter adventstaken..haha hihi hohoo....
Måtte flire litt...

Må bare fortelle:
for noen dager siden lette jeg etter en gave i div. interiørforetninger her i byen.
Da jeg kjørte hjemover tenkte jeg et kort sekund at...ja jeg kan jo svinge opp her..til den koselige interiørbutikken:))
Hohoho
Sannheten var bare den...at det var der jeg hadde sett et koselig hus, som jeg drømte om at det måtte vært koselig å starte en interiørbutikk i...
Snakker om å dagdrømme...!
Måtte le av meg selv etterpå:)))

Ha en god helg Lisbeth!
Og pakken ble sendt igår;)
God klem fra meg(",)

Christinas låvebutikk sa...

Du er bare så flink asså!
T.o.m utenfor er det kos hos deg!!
Elsker din innlegg, de gir meg mye!
Ha en fin lørdag Lisbeth!
klem!

Guttemamma sa...

Den girlanderen var UTROLIG fin, og jeg ante ikke at en kan kjøpte maileg over nett...hurra, må løpe!

irina sa...

Du har en så estetisk vakker blogg !!!

Og så flink du er.

Ha en fin lørdag

Viola sa...

Vilken underbar girlang med massa trevlig tomtar och figurer, härlig bok du har med julförberedelser, verkar finnas massor av härliga uppslag i den, här har vi haft en underbar bloggträff idag, så roligt at få träffa de andra, ha en skön söndag, klem VIOLA

Design i tid och rum sa...

Ville bara säga hej! massor med fina bilder du visar,
mycke insiration för man här hos dig,kram Dadda

Klaffen sa...

OJ! Den girlanderen var bare råfin! Unner deg den selvom jeg skulle ønske meg den selv :) Ler :) Skjønner du har "plassproblem" med den ja - ikke lett å finn egod nok plass liksom1 Og bøkene... jeg bare elsker de. Skal SE masse mer hos deg, ville bare legge igjen hilsen først! Liker bloggen din godt! klem

Linda sa...

Hei Lisbeth!Flott girlander,skal si du hadde flaks.Nydelig bok hvor får en tak i en slik?Ha en fin søndag!Klem Linda:))

Mara Zeitspieler sa...

Such nice decorations! I have got a big, fat Maileg pig sitting in my old kitchen cupboard.
Greetings
Mara Zeitspieler

Floras Kulle sa...

Vilka härliga bilder! Maileg gör så härliga saker, tomtar, grisar, girlander... allt!
"Vinterns goda ting" kommer fram på bordet till advent, även hos oss. Om man hittar den på rea efter jul, så passa på! Den är världens bästa "gå-bort-present" i juletid...
KRAM: Annette