08.11.2008

ET VINTERHJØRNE

Tema JUL er det mest moren her i huset som tenker på. Barnene skjønner vel at høytiden er et stykke frem i tid, så de er opptatt av andre saker. I uken var klassen til prinsessen på skøytebanen. De fikk kose seg der hele dagen og været var knallbra. Det ga mersmak.... Siden har snavla gått i ett, når blir det is på vannet? Er det lenge til, vet du sånn ca. mamma ? Hvor tykk må isen være og når kommer mannen for å måle? Hvor oppbevares skiltet med skriften "Isen er trygg. Hilsen Politiet" ? Er det hos politiet eller er det i et hus ved vannet en plass ? Mange spørsmål og få svar! Ikke vet jeg hvor skiltet befinner seg resten av året, og om det blir is eller ikke er opp til værgudene. (*Her er svaret på hvor tykk isen må være for at den er klassifisert som trygg: 1. Den mørke, gjennomsiktige stålisen må være minst 10 cm tykk 2. Den gråhvite, porøse snøisen må være minst 20 cm tykk)
Siden vi bor et steinkast fra et vann som fryser til flott skøyteis, om det bare blir kaldt nok....., er dette et selvsagt tema hvert år.
Blir det is i år eller ikke? Mellom jul og nyttår er den kaldeste perioden her vi bor og dermed er det størst sjangse for skøyteis da. Prinsessen er 5 år på bildet over her, isen på vannet lå lenge i 2002! Gjett om vi koste oss!

Det er jo fantastisk idyllisk for barnene å ha skøyteis i umiddelbar nærhet av hvor de bor, løpe hjem fra skolen , gjøre leksene for så å fly ut igjen og tilbringe time etter time på isen. Flotte barndomsminner! Her i huset henger ikke skøytene bare på pynt, hverken mine eller prinsessens!
La oss håpe det blir is på vannet i år! Please........
English. My children are asking over and over again when the ice on the lake nearby will be safe. Ice skating is so fun and I really hope it will be cold enough this year. Usually the coldest period where I live is around New Year
.

57 kommentarer:

Anonym sa...

Ohåi! Tror jeg må finne frem skøytene mine igjen! Ser jo at de kan ta seg godt ut på veggen også! Hvor får du alle disse ideene fra? Kjempeflott med lysslynge rundt!

Ja, la oss håpe at det blir mulig å stå på skøyter i år! Her har det ikke vært så kaldt på flere år, så vidt jeg kan huske....

Jenny Oak Fae sa...

Så vackert det blev med skridskorna..!

: )

KRAM, Jenny

<3

Rådyrveien sa...

Artig måte å bruke gamle skøyter på. :) Spesielt fint med det tilhørende tavleskiltet.
Gøy med is om vinteren. Vi er så heldig å ha en grusbane som blir vannet rett i nærheten så det er ikke langt til skøyteisen her heller. Dessuten har vi 10 min kjøring til kunstisbane også. Kan i hvertfall være helt trygg på istykkelsen på disse. Hehe!
Ha en fin lørdag!

Hilde

LillaLykke sa...

så nydelig! :)

Garden Angel sa...

Flotte bilder av dekorativt hjørne hos deg igjen Lisbeth!
Og skøyter er jo så gøy!
Skjønner at barna maser på det!
Jeg liker også å gå på skøyet, selv om jeg ikke føler meg like trygg på isen nå som i yngre dager...hehe
Kan jo brekke lårhalsen kan skjønne...flirer:))

Ha en koselig helg Lisbeth!
Ser ut til at helgekosen er igang med fyr på peisen;)
God klem fra meg(",)

Aina sa...

Har akkurat lagd et "lite" mimre-innlegg på bloggen min men snakk om å bli nostalgisk her da.

Skøyter var jo så gøy, alltid noen nr for store for de var arvet, eller kjøpt i siste liten når isen endelig kom og alt var utsolgt;-P

Husker de lagde is på fotballbanen da vesla var liten, jeg på skøyter med henne i vogna bortover isen, det begynner å bli noen år siden men nå er det hun som går på skøyter når været endelig er kaldt nok.

Takk for et koselig innlegg med nydelige bilder som fikk meg til å minnes.

Ha en fin helg:0)

Vår lille hage sa...

Så koselig med de skøytene! Vi er så heldige å ha en kunstisbane rett ved der vi bor som er åpen fra 1 november til 1 mars, Det synes ungene er knallkjekt og vi og :)
Ha en fin lørdag!

Klem

Kine sa...

Bloggen din er bare OHHHHHHH LEKKER :) Du viser så utrolig fine bilder bestandig,av et lunt og lekkert hjem!Koselig vinterkrok;)
Ha en fin helg!!!

My home is my Castle sa...

Enda et herlig innlegg Lisbeth :)
Minnene strømmer på og jeg husker fra da jeg var liten og gikk på skøyter...
Alle barna i nabolaget løp og var med og vi hadde det så gøy :))
Jentene med kunst og guttene med lengdeløp hehe.
Og alltid var det krangel om banen som gutta OG vi jentene lagde...hihi.
Gutta mente at vi ødela isen med hakkene på skøytene våres og vi protesterte ;) Men å være med å skuffe snø og rydde banen, ja det var vi gode nok til haha...
Om kvelden hadde lys i snølykter vi hadde lagd....

Nei her strømmer det på. Moro hehe..
Og selvfølgelig husker jeg ungene da de var små.. Hadde det likedan som meg og vi hadde et vann like i nærheten vi og :))

Takk for at du fikk meg til å tenke tilbake på de " gode gamle dager " hihi...

Ha en herlig dag
Klem,Kari

Sologbolig sa...

Så kjekt å ha is om vinteren og små og store kan få gått på skøyter. I min barndom så blei løpebanen og grusbanen på idrettsplassen sprøyte hver vinter og "alle" gikk på skøyter der. DET VAR KJEMPEMORO !! Nå har løpebane og grusbane eit flott dekke som visstnok ikkje tåler å ha is i noen måneder, synd for ungene som vokser opp nå. Nydelig hjørne hos deg. Ha ei fin helg !

Black Feathers sa...

Så stemmningsfult de bildene ble. En får jo bare lyst til å gå på skøyter. Det ble kjempeflott.
Og hva fikk jeg se... jo bare DEN nydelige skålen i innlegget under. Du var jo kjempeheldig "misunnelig" og den søte julekulen. Jeg har noen etter min oldemor og de er bare de fineste, tynne og skjøre som de er. Ha en super helg ;)

Mette sa...

Hei, så koselig blogg du har! Har ikke gått på skøyter på mange år, men nå er sønnen min så stor at det er på tide å lære ham det. Jeg hadde skøyter mad tre meier som man spente på skoene med reimer da jeg var liten. Ønsker meg slike til gutten min...men har ikke funnet noen enda.

Kjeruben sa...

Alltid like inspirerande å stikke innom her!
SÅ masse nydelige bilder av din skjønne heim!
*Beundre*
Ønsker deg ein fantastisk lørdag etter middag :-D

Juno sa...

sååå koselig vinterhjørne. Virkelig. Du er kjempe kreativ:) Ha en fin helg:)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Å ja! Låt oss hoppas att de blir några dagar med kallt väder! Jag saknar vinter och kyla...och snö! :-D

Nydelig pynting du fått till!

elisabeth sa...

Halloooooooooooooooooooooo min venn!!!! Her haqr jeg spart deg til sist hver dag, fordi her inne krever litt ekstra tid;)
Og hva sjkjer....joda, enten så er det noen som roper på meg, eller så har hodet sviktet, eller søvnen kommet og inntatt øynene og hodet i rakettfart, men endelig here I am:))

Tusen takk for hilsener, blir så glad vettu:)) Og du julekulen var jo alldeles nydelig!!!!! Og skålen til krumkaker, ojo den kjenner jeg, og en lsik ønsker jeg meg veldig. Jeg og hele familien her elsker krumkaker, og jeg må ha det til multer m fløte, eller multekrem;) åh....det fikk jeg lyst på nå...sukk!

Og vaskerommet...dååååån, og atter dåååån, du skulle sett mitt...HAHAHAHAHAHAHA...DET ER IKKE MYE KOSELIG, NÅJA, nå står maskineriet på badet, men ellers har jeg forlenget selve rommet videre ut igangen og opp på spisetue bordet...IIIIIIIIIK, sier bare jeg!!!
Da er det godt å komme inn her å ha noe pent å hvile øyet på;)

Og du skjøyter, jepp, jegvar faktisk ganske flink en gang i tiden, og imponerte stort da vi flyttet til Bergen, med at jeg kunne gå bakover, og ta piruett...juhuuu:)) Liten stund siden sist jeg var på isen, men er det ikke sånn som med sykling da....hehe...har du først lært det osv...Jeg elsker jo alt som har med dans å gjøre...

Ellers må jeg bare si at det var fantastisk koselig i gangen din, her ryddes det og hives til den store gullmedaljen ennå:) Nå blir det visst Indiana Jones istedenfor Mamma Mia, og det var IKKE det hodet mitt var innstilt på!!! det er nå jeg skjønner jeg befinner meg på landet....hahaha...ting kommer ikke med en gang her...hehe;)
vel jeg får høre på ABBA på cd i mellomtiden, nå skal jeg hoppe i dusjen, mens mannen lager middag:)

Ja kan du tenke deg, vi har jo ikke en bitte liten ovn en gang, for den vi har kjøpt, kommer på plass når kjøkkenet er ferdig...sukk, og mannen hadde en litt annen fremdrfitsplan, da han bestilte et lastebil lass med ved....hahahaha, det har han selvsagt ikke fått høre i det hele tatt, når kulda satte inn;)

Og TV stuen blir knall, sånn skal jeg gjøre i stua:))

KOS DEG OG GODT Å VÆRE TILBAKE:)
Stooor klem herfra, smittefri selvklart;)

Elzie sa...

Vi har faktiskt haft lite is på vår sjö här nere i Småland. Det var så mycket så att vår lilla båt var infrusen, ha, ha. Men nu har det ju blivit mildare igen och jag hoppas det dröjer ett tag innan vi får någon mer.
Ha en riktigt skön kväll.
Kram Elzie

n o r d i n g å r d e n sa...

Isen är trygg, vilken isprinsessa och vilken helt bedårande hall, så mycsigt, med stövlarna på rad... Mari.

Perlehvit sa...

Åh, så koselig det så ut!!!

ENGEL sa...

så vakkert!!!!!!!!!!har et par gamle skøyter liggende,og nå ble jeg inspirert!!!!!!!!!!

Ida sa...

Så vakkert!! .. og stemningsfullt! Måten du skriver på får meg til å lukke øynene og mimre bakover i tiden hvor jeg selv var liten og gledet meg over skiltet du snakker om "Fra politiet!" :-)

Ja, la oss krysse fingrene for en kaaaald vinter med tykk is på vannet :-)

Ha en herlig helg!
Klem

Mia sa...

Ååå, så vakre bilder, Lisbeth! Det er jo så utrolig dekorativt med skøyter (tror du jeg angrer at jeg kastet mine for et par år siden...?) Utrolig vakkert var det også med alle de flotte støvlene ved ovnen. Så får jeg bare håpe at det blir is iår for skøyte prinsessen din. Her hos meg har det vært mildt de siste dagene, og etter å ha sett værmeldingen i kveld er jeg ikke så optimistisk for de nærmeste dagene heller (storm og regn). Men jeg for min del kunne godt hatt det mild litt til så jeg fikk ryddet ferdig hagen og klargjort den for vinteren. Lykke til med all amlingen (jeg er imponert!)

Maria sa...

Se det er hvad jeg savner ved at bo i Norge. Ikke forbi jeg kan løbe på skøjter, for jeg har aldrig prøvet det. Men fordi når det er vinter, så ER det vinter :-)

Dejlige billeder du viser :-)

Klem Maria.

Rosa sa...

Så heldige de er som har potensiale for skøyteis kvar vinter. Her hjå meg har bkk øydelagd alle slike moglegheiter for 40 år sidan eller deromkring. Eg kan hugse ein einaste gong det var så kaldt at det vart skøyteis - og eg kan love deg at eg heilt sikkert var mindre elegant enn Bambi :)


Nydelege saker du viser fram under òg - ein verkeleg skatt med den gamle jolekula. Me var så heldige å få overta det gamle spiret som fylgde huset me kjøpte - det skal pryde joletreet vårt i år som ifjor.

Lukke til med maleprosjekt (og alle dei andre prosjekta, eg er stum av beundring over pågangsmot og energi!)

Merethe sa...

Hærlig innlegg! Satt å så på det i morges, og endte opp med et par gamle daneskøyter på bruktmarked i dag :) Takk for inspirasjon!

Det ligger en utfordring til deg på bloggen min, ta den hvis du vil!

vosgesparis sa...

as I child I grew up at a waterside.. and spend all my winters skating ;) so many fond memeories ;)

Anne sa...

Flott du har dekorrert da gitt. Dekorert etterårstiden du Lisbeth, spennende. Husker vi gikk på skøyter vi også når vi var små, kavet rundt mens vi oppi hodet drømte vi var flinke vakre jenter som laget de mest spektakulære piruetter. Men isen må nok være trygg ja, uten tvil!!

Fin fin søndag til deg.

Monika sa...

Hej! :o)

Åh, vilken fin blogg du har! Kommer gärna på fler besök här till dej!

Ha en fin söndag!

Monika

Tove sa...

For eit nydeleg tablå! Har du verkeleg ovn på gangen? Det må vere kjempesmart! Det er alltid like kjekt å kike innom bloggen din!

liven sa...

Tror skøytene mine skal få henge til pynt!!
Har ikke stått på skøyter på en stund kan man si.......så jeg tror jeg lar det være!!
Sjelden det blir is på vannet her......men det skjer jo!!
Til stor glede for store og små:o)
Så da er det godt å ha Slåtthaug!

Nydelige bilder:O)

Ha en fin søndag i ruskeværet:O)

Haust sa...

Så koseleg med skøytene, vedomnen og støvlar på rekke og rad! Mine skøyter er nok IKKJE brukbare (loppefunn!), men eg gler meg til å ta dei fram og lage vinterdekorasjon av dei likevel. :)

Ha ein triveleg søndagskveld!

Alven sa...

Hei :-)

Ble kjempefin den plassen der :-) Tror jeg lar meg inspirere såpass at jeg finner frem mine gamle skøyter og bruker dem som dekor jeg også :-) Takk for at du minner meg på gamle gode minner :-)

Ha en ny fin uke :-)

Min Verden sa...

Så herlig bilde og skøyter er morsomt ja! Jeg vokste opp på en plass hvor det var lite snø, men noen grunne dammer som nesten alltid frøys på vinteren. Det var herlig og skøyter er både gøy og jeg behersker det nokså bra. Datteren er helt "bananas" når skøyteisen nærmer seg også... Jeg gleder meg. Verre med skikunnskapene mine... uansett, har en utfordring til deg hos meg, hvis du orker. :) Hanne

Min Verden sa...

jada... glemte helt å skryte veldig av den gamle julekulen. Veldig, veldig fin. Hanne

ChatrinesLiving sa...

Heihei!
Så vakre bilder du tar! Nå skulle jeg nesten ønske det var midt-vinters hos meg;) Står litt på skøyter, men fint lite... her er det ikke vinter, mørkt og regn.. ush!
Holder meg inne forran peisen;)

Ønsker deg en kjempefin ny uke!
Klem fra chatrine:)

hvorfor ikke... sa...

JAAAAA, PLEASE!!!!!
Hærlig innlegg som alltid, hos deg Lisbeth;)

i et lite rødt hus sa...

Hei, Så koselig blogg du har.Her kommer jeg innom igjen:)
Ha en fin dag!

nettans lantliga hem sa...

Vad fint de blev med skridskor och pynt. Jag har skickat ett mail till dig!
Ha de bra!
Kram
/Nettan

LantlivsAnette sa...

Åhhh så ljuvligt fina bilder, jag måste söka fram mina skridskor nu jag också..
Du, snart ska nog jullöparen komma, jag skickar så fort som jag bara får hem den...
Ha det gott
Kram Anette

Christine Louise sa...

WOW, jeg er imponert. Du har det fantastisk fint :O
Så nydelig.. Jeg elsker vaskerommet ditt, skulle så gjerne hatt mitt like fint og ryddig ;)
HA en fantastisk uke =)

Millas hem sa...

Så himla vackert med skridskobilden, och bilden på brasan som värmer kängorna! Mysigt!!
Kram Camilla

Viola sa...

Vilka vackra bildr på skridskorna och så härliga bilder som man förknippar med vinter och mys, ha en bra vecka, klem VIOLA

Christinas låvebutikk sa...

Jeg får bare en nydelig stemning hver gang jeg er her inne hos deg!
Bare så koselig!
Klem fra meg;0)

h.espe sa...

Tusen takk for herlig lykkeønskning inne hos meg!!

Sitter her og er helt fasinert av det flotte vinterhjørnet ditt. Såååå nyyydelig!!! Må se til å få hentet frem skøytene mine jeg også, det er jo så kult å pynte med de...

Ønsker deg en strålende fin uke videre!!

Mange klemmer fra Hildegunn :o)

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg,
så koselig med skøytetur på isen!
Gode barndomsminner å ta med seg :0)
Skal krysse fingrene for at dere skal få en fin skøyteis ;0)
Stemningsfull og fin "skøytekrok"!
Kjerstiklem

Karin Lindström sa...

Hej!

Men så vintrigt och mysigt. Ja tänk när det ligger is på sjön. Det är för härligt. Förra vintern blev det ingen alls hos oss!

Så rart dekorerat hos dig. Jag blir också sugen på att hänga upp skridskor hos mig:)

Tack för dina rara ord. Kudden var faktiskt inte alls så svår att sy. Prova du, speciellt om du har ett monogram också! Eller så pratar du med din Mamma. Dem är allt bra att ha, eller hur!

Ha en fortsatt bra vecka!

Många kramar
Karin

Anitas hus sa...

Jeg bare elsket å gå på skøyter som jentunge og maste nok slik som døtrene dine jeg også. Vi hadde ett lite vann 50 m fra huset vårt hvor vi badet hele sommeren og sto på skøyter hele vinteren. Alltid masse unger der.
Drømte nok om å bli en liten kunstløpskøyter og hadde ofte på meg walkman og danset rundt på isen^^,
I voksen alder er jeg fortsatt glad i å gå på skøyter og når jeg spenner fast skøytene på beina blir jeg som barn igjen.
Nydelige bilder, kanskje jeg skal pynte opp med mine skøyter jeg også, så henger de lett tilgjengelig når isen er klar.
Ha en fin dag Lisbeth!
Klem:O)

Synnøve sa...

Sukk, for et koselig hjørne...! Fikk et bilde i hodet om hvor trivelig det måtte være å komme inn, rød i kinnene etter å ha gått på skøyter, og så sette seg der foran varmen med en god kopp kakao... :D Sååå koselig, med lysslynge og skøyter!

(PS, jeg har fått inn litt fra Comptoir de Famille nå, men ikke alt jeg bestilte dessverre... :/ Får håpe alt kommer med neste gang)

Ha en herlig kveld Lisbeth! :) Klem

NaturelSuus sa...

Hei, Jeg forstar deg... (hmm is it correct?) with a little help.
The pillow is made from a old postbag...
I love iceskating but often it is to 'warm' here.. only indoor its possible.
Is the winter arrived to Bergen?
Hilsen og klem Suzanne :-)

elisabeth sa...

Kjapt innom for ønske deg en sørdeles god natt med like deilige drømmer, og husk å ta av deg skøytene før du treffer puten...hihi;)
Nå skal magen og jeg prøve å få en heeeeel natts søvn;)
SWEET DREAMS TO UUUUUUUUUUU...

Stjernebarna sa...

hei hei.har en award liggende til deg på blogen min:-)

Magdalena sa...

åååhh for et koselig vinterhjørne...
tenk at skøyter er så dekorativt! hat hengt de opp her også...
klemmer og fin dag,-

ja,vakker blank kule, skjønnt innlegg...¨~~~~¨

Villblomsten sa...

Nå har jeg tittet rundt på siden din :-)
og WOW så mass fint !!!

Kristina sa...

Underbart vackert med skridskorna och den stämningsfulla belysningen!

Kram / K

Gnistrande snö sa...

Underbart skridskotema, så fina bilder!
Det är ju så fantastiskt roligt att åka skridskor :-)

Kram
Katarina

Tone sa...

Hei!
Ser jo at skøyter er en mulighet for trim i vinter ja...! Bare ikke det blir med krykker som resultat!
Jeg har hatt skøyter i mange år, og syns det har vært gøy å være med unga. Men nå er de så store at det er pinlig om muttern tar på seg skøyter og menger seg med hockeygutta...hehe.

Jeg har begynt på julehumøret mitt - og har allerede tjuvstarta med Gospelkorets "En stjerne skinner i nattt" - på cd. Det må skje når familien er ute av huset. Jeg får ofte stempel på at jeg er rimelig gærn når det nærmer seg jul, og for dem er det ikke enda...

Ha en fin dag
Tone

Skattejakt sa...

Ser at du har jo fått EN DEL innlegg fra før... men kunne ikke la være å kommentere dette... synes det var så utrolig fint! Virkelig sjarmerende! Inspirasjonen blomstrer her:)
Ha en god dag!