05.08.2011

TRAPPEOPPGANG

Omsider har jeg begynt på arbeidet i trappeoppgangen, den som Addams family hadde elsket. Den var brun, brun, brun og brun. Alt listverk hadde fargen mørk grønn. Me oh my, som jeg har gruet meg til å begynne, men nå er jeg godt i gang. Jeg har fått god hjelp av min svigerinne, så nå begynner den å ta form. 

2 damer med hammer, stemjern og kubein skal man ikke kimse av. De siste dagene har vi knust, dundret, sparket, og ødelagt det vi var god for. Vi har hengt og dinglet i stygge takplater for å få de ned, røsket vekk lag for lag med gammel skit, og spadet elendigheten ut døren. Kjempegøy har vi hatt det. Helt sant. Herlighet som vi har ledd, og nesten grått. For en møkkajobb! Håpet var at vi skulle finne gammelt panel bak all dritten. Yes! Vi fant.

Nydelige panelbord både i tak og på vegger. Vet ikke helt hvor gamle de eldste panelbordene kan være, men tipper de er fra mellom 1875 - 1890 en gang. Taket var senket, men etter 2 tette og en badehette var det historie. Takhøyden gikk på et blunk fra 2.40 til 2.80. Gjett om det gjorde seg!

I 3. etasje smadret vi ned en bod. Boden dekket halve vinduet, og var helt ubrukelig. Ikke var det utgang fra boden slik at en kom til vinduet. Neida, her måtte en balansere på en stige i trappen når det skulle vaskes. Som om jeg kom til å gjøre det. Ikke aktuelt i måneskinn. Planen er nå å trekke avsatsen ut så langt vi kan, få et fint rekkverk, og så blir dette en luftig, liten "lesestue" med nydelig utsikt. Haugevis med arbeid igjen, men jeg gruer meg ikke, det er faktisk bare gøy. See U!
Dørene og undersiden av trappen er orginalt malt med linoljemaling i en lys, tander grønnfarge. Den beholder jeg, og resten er/blir malt hvitt.

18 kommentarer:

Tonje sa...

Så herlig at du kan behalde litt av orginalfargen, og 2.80 takhøgd..OMG så fantastisk! Litt bonuser her og der gjer nok susen når ein må til med slike operasjonar :) Reknar med du bloggar lesekroken med utsikt når den er ferdig møbelert og dandert, sikker på at det vert skikkelig fint.
Klem Tonje

Roser og Patina sa...

Jeg er så imponert over arbeidet deres! Og vaaoo såå nyydelig det ble!! Gammel panel er jo såå vakkert!! Ett nydelig hjem du har..sukk. Klem Ellen.

Fågel Blå sa...

Åhh så vackert det blev!!!
Vilket jobb!
Hoppas du får en fin helg!
Klem Kathrine

rosarotewelt sa...

Schon soooo schön. Wenn ihr fertig seid dann hätte ich auch noch eine Treppe mit der ich einfach nicht fertig werde.

Liebe Grüße sendet Nicole

Frøken Anker sa...

Det må jeg nok sige, der sker noget, når to damer folder sig ud. Flot :-)

Sologbolig sa...

Herlighet for en jobb. Men så bra et blir, også takhøyde på 2.80 da, det er gull verdt ! Nydelig grønnfarge. Og med sjøen rett utfor...kan det bli bedre. Her har du et paradis ! Ha ei flott helg. Klem.

Jannicke sa...

Imponert, i bøtter og spann!
Girlpower!!!
Klem J.

Herman Grans ♥ sa...

Oi! Veldig imponert over deg! :D
Kan ikkje skjønne korfor folk velger å senke taket! Men veldig kjekt for deg som reiv det vekk igjen då ;)
Nydelig grønnfarge du fant, gleder meg til å sjå alt ferdig :) Hilsen Grete

ide-puffen sa...

Fantastisk flott og så flinke dere har vært. Girlpower I like. Nydelig grønnfarge på døren.
Well done og riktig god helg,
Randi

Min Verden sa...

Nydelig grønnfarge - godt jobbet. Visst er det superdeilig når det endelig er gjort. Been there - done that ;) Kos deg med den nye trappeoppgangen. Sitte i trappen og ta seg en kopp kaffe og nyte den jobbben som er gjort. Hanne

Monica sa...

Hei på deg.
Skjønner godt at du har gruet deg for å ta fatt på oppgaven. Koselig med en hjelpende hånd.

Resultatet blir kjempebra!
Ønsker deg en riktif fin fin helg.

liven sa...

Imponerendes....du er ikke redd for å ta et tak du skjønner jeg!!

Kommer nok til å bli lekkert....og den grønnfargen er jo bare skjønn!
Fint vær for innearbeid i dag...men med de siste varme dagene, har det ikke vært arbeid innendørs som har fristet meg hvertfall :o)

Ønsker deg en fin helg Lisbeth...så håper vi sommeren snart er tilbake :o)

Anonym sa...

Renovering av gamle hus er en real skitjobb!! Men gjett om det lønner seg når man nå en gang blir ferdig! Tro meg jeg har erfaring etter å ha renovert et hus fra 1904 i 6 år nå!! Lykke til videre i renoveringen :)

~Natalie~

Fjordheim sa...

Litt av en jobb, men så utrolig godt når det er gjort. Herlig med
høyt under taket. Det ble jo veldig fint. Høres ikke så lurt ut å vagle seg på en stige for å få vasket vinduer. Lykke til med den videre jobben :)

Mitt hvite hus sa...

ja jeg er mektig imponert Lisbeth...og resultatet var knall fint... du skal virkelig være fornøyd med deg selv..

nydelig grønn farge...

klemmer =)

Simones Country Home sa...

Oyyy så spennende da! Men ja litt av en jobb det der, har gjort akkuart den samme jobben før... Hehe men gled deg till alt er ferdig. ;o)

Ha en fortsatt super helg.

Klem Simone ;o)))

Naturally Carol sa...

Hi Lisbeth..I am enjoying your renovations and look forward to seeing what you do with this part of your house!

Blått til lyst sa...

Å du store allstyrens! Damene ruler, det er herved vedtatt og bestemt!
Imponerende innsats - og ja, det er morsomt når man får slike raptuser - så er det bare å fleske til mens raptusen er der *S*
Etterpå har man et flottere hjem og sannsynligvis litt mindre flesk i samme slengen.
Jeg gleder meg til å se fortsettelsen - Liv