25.05.2008

BOWL OF BEAUTY

Dette er bare helt utrolig, den ene sommerdagen etter den andre uten så mye som en dråpe regn. Nyter i fulle drag, æres ord:o) Det er et yrende fugleliv her. Til tider er det et himla bråk. Skjærene har reir i hagen, det synes et duepar var en lur ide og bygget seg en bolig de også. Jaha, men for et bråk!!!...tidlig om morgenen ! Kattene gå forbi akkurat de trærne og fuglene blir helt i fra seg,... og mer eller mindre hysterisk. Ikke stille som mus hysterisk, men bråkete hysterisk , klokken 6 om morgenen, uhaaa....
Dermed har Lisbeth stått tidlig opp denne helgen.. mot sin vilje. Når duene og skjærene har vekket meg og jeg er på beina, ja da blir de helt stille, merkelig. Ikke nok med at det er skjærer og duer, men haugevis med ender synes tydeligvis at det er inspirerende å fly rett over dette huset og skvaldre så høyt de bare kan,også de tidlig om morgenen ..............
Foto tatt fra hengestolen ;o))
Det er herlig med fugleskvalder altså, men litt senere på dagen takk! Lurer på om et kast over fugleburet har en signaleffekt? Det betyr vel på papegøyespråket at nå er det natt og nå skal det være stille , ikke sant?!" :o)))

Venter fremdeles på grusen til hagegangen min, ser ut til den kommer i morgen, I hope. Den skal sno seg forbi peonene mine og ende ved tørkesnoren. Mulig jeg anlegger bed på begge sider av grusgangen, men har ikke bestemt meg enda.
Jeg må passe litt på så det ikke blir for mye å holde, men fristende er det. Vet jo veldig godt at ønsker man å nyte lange frokoster og lunch slik som vi gjorde i dag, gjelder det å begrense seg i forhold til hva man anskaffer seg.
Men ønskelisten blir bare lengre og lengre , haugevis med planter og blomster som jeg kunne tenke meg. Uansett om en legger duk og bark, det behøver vedlikehold og dermed tar det tid. Nåja, det blir en balansegang som jeg får finne ut av. Hage og hvor mye tid en skal bruke....... Noen planter er bare et must , peoner!!!!

Så langt er "førstemann ut" kommet:O)
Har rotet mye med peoner, fått noen og kjøpt maaaange som ikke overlever og ikke trives. De er sære.. I know. Ikke liker de naboer og de krever plass rundt seg. Er en så syndig å flytte en peon kan en risikere at det tar mange år før en ser en blomst igjen.... opptil 5 år! Har klart det på mindre tid.., men det tok 3 år. Tålmodighet i bøtter og spann ! Jeg kjøpte en pusling av en peon for 5 år siden, og mener at det er Bowl of Beauty. Den har bare stått der og vært miserabel, mildt sagt. Jeg vet ikke helt.... husker at jeg drev og delte den hvite silkepeonen samtidig og plantet rundt omkring, det kan godt hende jeg blander kortene , rot i systemet!........ nå er det at puslingen har fått 2 knopper!
Hele 2 knopper etter 5 år..skal si den er raus du, he he! Men please please please la det være Bowl of Beauty !

Jeg vil ha mange sorter peoner som blomstrer til forskjellige tider og denne hadde bare så til de grader toppet peonbedet mitt. Noen som har den? Har aldri sett den "live", kun på bilder. Igjen please la det være den som står i knopp. Blir ikke lei meg om det er den hvite, men det hadde vært gøy med noe nytt :o)Ønsker alle en flott ny uke og takk for alle kommentarene. alltid like hyggelig lesning :o)
Klem fra meg

English. We still have beautiful weather and my garden gives me a lot of pleasure but also work. I am complaining a bit because the birds wake up earlier then I do, with a lot of noise... That means bye bye lazy mornings in bed :o)) I do wish that the peony is the" Bowl of Beauty" but I do not know. In a few weeks I will know for sure. Then I got the white, the pink and maybe this beauty!

40 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Ikke kjekt med fugle bråk tidlig en morgen nei..
Vi har hatt noen katter om morgenen vi, ikke bedre det heller. da erd et bedre å stå opp å nyte stillheten i huset, for på en merkelig måte klarer de andre å sove.
Herlige bilder du viser. Blir alltid så inspirert av bloggen din. Ha en strålende fin uke .=)

Vitfärg, romantik och rosor sa...

Hejsan.
Vad kul att ni har fint väder, vi håller på att få bättre väder här. Tråkigt att du väcks av fåglarna men se det som att då får du mer tid över att njuta i solen. Kollade din blogglista och det verkade som att den inte uppdaterades när jag gjorde ett nytt inlägg. Ha det så gott. Kramar från Annika

liven sa...

Hihihi.....hater lyden av skjærene uansett hvortid det er på dagen!!
Fristende å plante mye nå om våren sant?
Men jeg vet at jeg dabber litt av utover sommeren:)
Har to peoner og jeg går hver dag å kiker om de ikke snart blomstrer:)
Gleder meg sånn!!
Ha en fin uke og nyyyyyt livet:O)

Aina sa...

Blir helt henført her jeg sitter og ser på bildene dine, sikker på at det er enda finere irl.

Peoner ja, har flere men de har blitt flyttet på hvert år de siste tre årene så jeg får bare blader!!
Mon tro om de kommer i år, har mine tvil men jeg svinser håpfullt rundt beddet titt og tett;-D

Så nydelig fuglebur du har, kjøpte et nå jeg også, lite og kjedelig i forhold til ditt. Skal spraye det hvitt men har ikke anelse hva jeg skal ha i det.

Ha en flott ny uke, med eller uten fugleskrål;0)

Klem fra Aina.

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej!
Va trevligt med fint väder!
Här håller vädret på att stabilisera sig och det bli varmare. Skönt!
Jaha, så fåglarna väcker dig tidigt på morgonen, då får du mer tid att njuta av det trevliga vädret alltså =)

Ha en skön ny vecka!
Kram Benita

Anne sa...

Fang skjærene og sett dem pent inn i buret ditt, gi dem så en anstendig oppdragelse og et lite språkkurs .-))

Bare en liten vill ide fra trøndelagen...

Men egentlig da, så ser det ut til at du virkelig koser deg stort på den vakre plassen din!!

Fin fin start på uka til deg

Unknown sa...

Du har sånn en herlig uteplass altså, en slik hengestol kunne jeg tenkt meg også...! Og peoner ja... De er visst noen sære skapninger, men alt er vel verdt det til slutt når de blomstrer tror jeg..! Jeg plantet en her ute for noen uker siden, den lever i hvert fall, men blomster det kan jeg vel ikke forvente å se på minst ett år. Men gleder meg jo allerede da, hihi... ;) God natt! Synnøve

Kerstin sa...

Fugleskvalder ja. Alt til sin tid ;)
Peoner er nydelige. Jeg har også noen i hagen. Viste egentlig ikke at de er så vanskelige. Mine har til nå vært veldig grei :)
Været ble bedre her også idag. Skal bli varmere utover uken. Skal bli deilig!
Ha en flott uke!
Kerstin

Randi sa...

Utrolig flotte sommerlige bilder. Her er godt å være ser det ut som.

Kos deg i sommervarmen.

Her har vi så vidt fått prøve smakt på sommertempraturer. Det var herlig

Ha en fin mandag

Min Verden sa...

Spennende med pionene. Challenge på min side til deg :) Hanne

Tyra sa...

Hei, Lisbeth!
He he dette med fuglekvitring og fugleskrik kjenner jeg også godt til. Jeg bor med bare jorder rundt meg, men har en liten skog på ehhh... fire x ti meter eller noe sånt, og der kan du tro alle fugler i hele Norges land har fugleting! Og de begynner også tidlig!Men kvittring og skriking er jo to vidt forskjellige ting. Jo større fugler, jo mere skrik. Sånn e're bare:0(
Ellers viser du som vanlig utrolig vakre og inspirerende bilder. De peonene var jammen vakre, altså. Har håp om å plante det hos meg i år også, men er veldig usikker på om de vil trives. Men den som intet prøver, intet vinner...
Ha en strålende sommerlig uke!
Hilsen Cathrine.

Ann-Catrin sa...

Godmorgon.. tänk att de attans fåglarna är så morgonpigga...hihi!

Skönt att ni fått bättre väder nu och sommaren kan komma på allvar!!

underbart förförande bider.. som alltid!!

kram kram A-C

Nyperosa sa...

Hei,

nydelig blogg du har.
Nydelige bilder.
Nydelig atmosfære...

De Skjærene ødlegger
nok noe av idyllen,
men vær glad det ikke
er Hegren du har i den
magnifique manoir : )

Au revoir.

Lilla Blanka sa...

Hej Lisbeth!

Ja fåglarna är väldigt aktiva här också och det är ett völdigt tjatter på morgonen :)

Åh dina bilder är ljuvliga Lisbeth, så somriga och härliga..!

Kram
Mia

Jenny Oak Fae sa...

Underbara bilder du visar...som alltid !

Tack för dina vänliga ord, jag hoppas verkligen att jag ska slippa att bli störd av mina grannar i fortsättningen...

Många kramar från Jenny

<3

Garden Angel sa...

Aaahhhh....herlig med sommer!!!
Herlige bilder;)
En merkelig utfordring ligger og venter på deg hos meg;)
Ha en fin dag!
Klem:)

Anonym sa...

Nydelige bilder :) Ganske så likt mitt servise ja ;) Det er jo bare sååå pent! Gjør seg virkelig..

Ha en fortsatt fin dag !

Klem fra Natalie

Cathrine sa...

uff at de fuglene ikke ta hensyn da hehe. Synest det er litt kos å våkne til fuglelivet til en viss grad da selvsagt.
Klem Cathrine

Anita sa...

Pioner er min drømme blomst!! Jeg har foreløpig bare en sort, men en liten bit av den er på villeveier og må flyttes! Får bare ta en sjans for der den står nå kan den ikke stå! Nesten ute i gata... Har sett på en sånn henge stol i dag, men var usikker på om den er god å sitte i??? Ha en god sommer uke!

Elzie sa...

Javisst är det frestande att göra blomland, men dom ska ju skötas också - som sagt!! Här är så kallt så mina pioner vill inte slå ut. Knappt löjtnantshjärta och fänrikshjärta gör det heller. Brrr!
Hoppas du får en bra vecka du också.
Kram Elzie

Min Verden sa...

:) Du får se om du gidder da vet du. Er ikke rart du får mye oppmerksomhet. Nok mange som er innom og beundrer og jo flere som er innom - desto mer jobb ..... :) Ha en god kveld. Jeg skal ut å spa et nytt bed, til blå stauder. har store forventninger til det bedet. Hanne

Anne sa...

Utfordring til deg på bloggen min..., hiv deg på !!

n o r d i n g å r d e n sa...

Lisbeth, s� vackert du har det, n�stan overkligt fint! F�gelburen, s� fin och den h�ngstolen, en s�dan skulle jga vilja ha! Vacker spegelbricka med... Mari.

Huset på toppen sa...

Du har en utrolig koselig uteplass!!!
Nydelig laget til med masse blomster, fuglebur, hengekøye,woww stum av beundring!!

Ha en fin mandagskveld!!

Anonym sa...

Yes, jag överlevde idag:-) Hihi!!
Nu är det bara en gång kvar hos tandläkaren.. Åhh, den fågelburen gillar jag. Säg till om du tröttnar:-) Här visslar då fåglarna tidigt också.. Eller gapar rättare sagt.. Så det är bara till att gå upp.
Kram

Christinas låvebutikk sa...

Så vakkre bilder!!
Alltid koselig å ta en titt innom deg!
Klem fra meg!

Veronica sa...

Hadde jeg vært and, så er jeg sikker på at jeg hadde synes det hadde vært inspirerende å fly over huset ditt ihvertfall!!

Og ja, peoner er noe av det vakreste som finnes i blomsterverden - skal ut og kjøpe meg noen puslinger en av dagene nå :)

Heidi og Cathrine sa...

Så flotte bilder! Alltid spennende å kikke innom deg!
Kanskje du skulle sette opp en skuddpremie på de skjærene..., men da hadde du nok savnet de etter en stund..., eller?? ;o)

Ja, det er bare sååå vakkert med peoner. Gleder meg til mine begynner å blomstre. Får dessverre ikke fullt så mange blomster i år av en eller annen grunn, men da må jeg jo bare nyte de som kommer desto mer:o)

Ha en strålende uke!!

♥ H@rmoni ♥ sa...

Skjønne de peonene! Jeg venter på at mine skal titte fram snart!
Det er jo bare så fantastisk med dett været for tiden! Så deilig å kunne nyte sommervær før juni måned! Skjønner nå hvor du har sytalentet fra! Du har vel fått mye inspirasjon !

:O) Strålende uke til deg! Klem

Nina i Paradiset sa...

Pioner skal plantes så grunt at roten nesten titter opp av jorden, da blomstrer de fortere! ;)

(kjæresten kan ikke finne overføringskabelen til kameraet i Molde, så derfor har jeg ikke fått tilgang til de nye bildene fra oppussingen! SÅÅÅ kjedelig!)

A home far away sa...

Åh så vackra pioner du har, spännande att se om det är "Bowl of Beauty":-)
Denna fågelburen du har framme på bordet är gudomligt fin, en sån skulle jag vilja ha!:-)

Håll utkik efter tävlingen hos mig som kommer denna vecka!

Kram från Singapore

Sirkka sa...

Hejsan,
Mamma mia!
Vilken vackert pioner du har...jag har också men inte nu bara på sommaren...
Du har altid så vackert och elegant med silver...och altt.
Ha en trevlig vecka!
Klem

Trines Hus og Hage sa...

Hei Lisbeth!
Du viser fantastiske bilder som alltid. Å, kjenner jeg blir så inspirert av å se slikt.
Jeg satte to Bowl of beauty for et par-tre år siden, og de er på full fart opp nå. Min erfaring med pioner er at de ganske fort får en fire-fem-seks stengler og danner ei søt lita tue. Du har vel ikke plantet for dypt? Pioner er uansett et must i hagen og vel verdt å vente på.
Gleder meg til å se grusgangene dine og det høres jo bare kjempefint ut med bed på hver side. Skjønner tankegangen din at det ikke bare må bli arbeid om sommeren, men tid til å sitte og nyte også. Jeg har jo en del planter i min hage kan man si, men jeg erfarer at når bedet er etablert så bruker jeg ikke så mye tid til å luke. Planter ganske tett fra begynnelsen også. Men såklart skal det stelles, vannes, klippes litt og lukes litt.
Sitteplassen på terrassen var iallefall bedårende, så jeg skjønner du vil ha litt tid til å sitte der.
Klem til deg og takk for inspirasjonen du gir!

Trines Hus og Hage sa...

Ps: Det ser ikke ut til at mitt seneste innlegg ligger inne på bloggrollen din. Trine

Maria sa...

Uhhh... så lækre billeder du viser - igen !
Jeg krydser fingre sammen med dig, for at det er de ønskede pæoner der kommer - og så er pæoner jo også noget af det smukkeste indenfor blomser synes jeg.

Fuglekvidder... ja, til sin tid.Men kl tidligt om morgenen, forstår jeg det er irriterende. Fugle kan virkelig pippe afsindigt højt ! hi hi hiii.

Lisabeth - he he, bare du taler pænere - og det er jeg sikker på du gør ;-) Men Astrid Lindgrens historier er altså bare et must, de er SÅ gode. Så må man tage den med, at man skal opdrage lidt på sit barn bagefter ;-)

Klem Maria.

Anna Lisa sa...

Det er grusomt travelt med slikt fuglebråk om morgonen. Huska ein gong gikk eg ut i nattkjole med kosteskaft i hånda og peiva det opp mot kråkene og sjorane som satt i treet og krangla rett utanfor mitt soveromsvindu. Eg så heilt gal ut med rufsete hår, i bare nattkjlen...hahaha...kan le av det nå men eg var så sint då:)
Håpa bare dei andre naboane sov..hehe
Ellers nydelig bilder du viser. Så sommarlege.
Og peoner er så fine. Så dei hadde på blomsterbutikken i buketter...men bare nokre få stilkar var rådyre...så eg får stå over denne gang.
Skal jo snart på fødeavdelinga så då er det lite vits i å pynte stua med blomster eg kansje ikkje kan nyte.
Ha en flott tirsdag!
Klem

MODERN COUNTRY sa...

Hei hei Lisbeth,

Jeg glemte helt begynnelsen på dette innlegget jeg om kråker ender og duer. Ble helt glemt oppe i alt det vakre. For du gjør det så utrolig flott rundt deg! Å så deilig det er med hengekøye, vakre tekstiler og nydelig dekket bord. Sommerlig skjønt! Så inspirerende å se nå som jeg selv har funnet meg et nytt sted å bo. Der har de en flott veranda og nå blir jeg selv inspirert til å stelle istand.
Plantene dine er så flotte, peoner er en stor favoritt, Store og fine og så holder de så lenge.

Takk for den hyggelig titten og så hilser jeg denne gangen fra Norge!
Mange klemmer fra meg :)

Aina sa...

Hehe..det var noe enklere med burgunder og blått ja, men snakk om hvor mye finere det er nå i hvitt. Selv om innsatsen og vedlikehold har økt betraktelig;-P

Og skulle en mangle motivasjon og energi så er det bare å blogge litt, vips så er en smittet.

Klemz!

Hilsen fra landet sa...

Må le litt av de skravlete tobente naboene dine!

Har tenkt på en ting: Vet du om pelargonen P. Lisbeth? Den er nyydelig! Tenkte jeg skulle nevne det for deg siden du også er glad i pelargoner ;-)

NaturelSuus sa...

Hey Lisbeth,
Nice pics again!!
What i was thinking... In Bergen it 'always' rain??? but when i see youre pics its look really nice wheather?!