08.12.2009

DALAHEST

En av sakene som dominerer trendbildet denne julen er DALAHESTEN. Gjerne ikke så fremtredende her i landet og slett ikke dyttet fremst i køen. Men den er der. Om man kikket nøye etter i fjor så man at den stod diskret i et vindu eller på en peishylle. I år har det skjedd noe, den har nemlig fått hedersplassen, midt på bordet. Min gode bloggevenn Mari har flere av sorten plassert rundt i huset, det er bare til å boltre seg i alle hennes lekre juleposter og nyte i store drag. Bloggeren "Jordgubbar med mjölk" lager sine egne dalahester for salg, med vinger! Engledalahester blir det. Jo, dalahesten setter absolutt sitt preg på julestemningen. Jeg liker dalahesten.

Da jeg var i København tidligere i høst så jeg mye til den lubne "fola blakken". Det svenske nasjonalsymbolet var overalt i butikkene. Med meg hjem kom et englespill, englene er byttet ut med bittesmå "halmbukker", måtte ha! Den hvite lysestaken er fra Miljögården og pepperkakeformen fra Ikea.

"Dalaliv" er et nydelig nettsted som viser produkter og inspirasjon fra regionen. Og her skulle jeg ville bestille en plastmatte med dalahest i hvit/beige, den hadde passet så fint på mitt kjøkken.

Tusen takk for alle de trivelige kommentarene dere legger igjen her og for at dere bruker tid på meg og mitt. Jeg leser hver eneste en og fryder meg. Nei, jeg har ikke funnet lyslenkene, leter innbitt videre. See U.

19 kommentarer:

Loppe Leah sa...

For en koselig blogg du har... Hestene er jo så koselig.. Og du har det jo bare helt nydelig hjemme!!!

Kreativbua sa...

Ja, de hestene er koselige. Jeg har fått en fra en svensk slektning, men i alle våre flyttesjauer er den dessverre blitt borte. Kos deg! :o)

Mitt hvite hus sa...

Dalahesten er fin... de hadde vi hjemme som barn også... men den gang var det jo ikke julepynt men helårspynt...

Dine var kjempeskjønne...


Ønsker deg en fin dag..

Klem KERSTIN

Magdalena sa...

åååhh men denne hesten var da vakker pynt... nostalgik og skjønn..
det andre var vel geitebukker...?

håper du har det fint, ha en kjønn uke videre..

klem, magny

ANETTESHUS.COM sa...

Et kjempe-koselig innlegg, Lisbeth! Jeg er helt enig med deg! Dalahesten er ytterst sjarmerende og veldig dekorativ:) Ikke minst i desembermåned;) Passer godt inn i min tradisjonelle Carl Larson-inspirerte jul ...

Ha en strålende dag!!

Klem Anette:)

mi-rachel sa...

jeg liker også så godt dalahesten.
den er jo litt svensk,men veldig fin for det:)

Garden Angel sa...

Hei, og god morgen;)

Dalahesten er fin den!
Jeg har en liten søt en selv.
Den er lyserosa med perleglans.

Kos deg med flott klokkespill og søt dalahestlysestake..!
God klem(",)

Christine C sa...

Jeg er glad i dalahester, og synes de passer spesielt godt inn til jul :) Jeg har minihester på juletreet - kjempesøte. Englespillet med halmbukker var kjempefint og lysestaken likeså!
Ha en fortsatt fin dag.

frøken olsens drømmer sa...

Synes de er riktig så skjønne disse dala hestene ;))
god 8 des til deg
klem fra meg

lisasornes sa...

nydelig englespill & koselige bilder:)ha en fin uke:)advendtsklem

Elzie sa...

Jag kanske ska sätta fram mina dalahästformar också då, haha.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Christine Louise sa...

Så flotte hester du har :) Jeg er veldig glad i dalahesten..

Klem fra meg.

Viljestyrken sa...

Du har det så lekkert rundt deg at jeg noen ganger lurer på om det i det hele tatt er gjennomførbart å leve sånn?

Det ligger forøvrig en utfordring til deg hos meg...
http://prinsessenavmakedonia.blogspot.com/2009/12/stikk-en-tur-innom.html

Anne sa...

Så nydeleg Dalahestspel! Verkeleg koseleg og julete:)
Ha koselege førjulsdagar!
Klem Anne

Karen sa...

Hehe - ser det er flere enn meg som sliter med kattepuser som stjeler julepynten :) Veldig fin sofa du hadde... Er det Ikea?

Takk for titten så lagt, dette var en veldig fin og inspirerende blogg. Vakkre ting du omgir deg med :)
Ta gjerne en tur innom bloggen min også...

Anonym sa...

joda, jeg har en bitteliten jeg også:o)) gjemt innimellom alt annet..

du de lyslenkene sluttet kanksje å virke å så har du kastet de!! eller du finner de etter jul.. i garasjen:o))

fortsatt god jakt.. klem fra mæ

vosgesparis sa...

the last picture is really great ;)

Lilliannes verden sa...

Jammen har du en flott blogg :D
*legger til i favoritter*
Dalahest-lysestaken var rålekker!

Hanne Steffensen sa...

Hejsa
Må jeg spørge dig, hvor du har købt din Darlahest udstikker?
Mvh
Hanne Steffensen

lillienthal@yahoo.dk